לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

שאלות נפוצות בתחום אינטראקציות בין גוף ונפש לפי הרפואה הסינית

 
 
החיבור בין גוף לנפש במאמר זה מופיעות שאלות ותשובות בנושאים הקשורים לקשר בין הגוף והנפש – שאלות הנוגעות לכולנו וקשורות לחיי היום-יום שלנו. מופיעות שאלות, למשל, על רגשות כגון כעס או אובדן, על זכרון, הומוסקסואליות ושילוב בין יחסי מין וסמים.
 
 
מאת: צוות הקליניקה של תמורות
 

שאלות נפוצות / גוף ונפש 


רשימת השאלות: 

1 כיצד הרפואה הסינית רואה שילוב של יחסי מין עם מריחואנה ואלכוהול?
2 האם כעס היא תופעה נורמאלית בראייה סינית?
3 כיצד רואה הרפואה הסינית את תופעת ההומוסקסואליזם?
4 האם רפואה סינית מסוגלת להתמודד עם בעיות של אובדן זיכרון?
5 האם הרפואה הסינית מאפשרת הקלה במצבי התמודדות עם אובדן?
6 כיצד מסבירה הרפואה הסינית ליקויים במוטוריקה עדינה?


1. כיצד הרפואה הסינית רואה שילוב של יחסי מין עם מריחואנה ואלכוהול?


הרפואה הסינית אינה ממליצה לקיים יחסי מין תחת השפעת אלכוהול. ההנחה היא שזה מאיץ את בזבוז הצ´י המולד ופוגע באלמנטים יינים של הגוף. לגבי מריחואנה לא ידועה לי כל אינפורמציה בנושא. הסינים פשוט התעלמו מהעלים והפרחים והשקיעו בהבנת הזרע (אשר מחזק יין, מטפל בעצירות ויובש אך אינו ממסטל). מכל מקום אני סבור ששום דבר מוגזם אינו מומלץ ובוודאי לא כדאי לערבב בין השניים.
לגבי יחסי מין ככלל, הסינים ממליצים לזכרים להרבות באורגזמות אך למעט בשפיכה. לגבי נשים אין בכלל הגבלת מינון שכן הן אינן מפסידות כמעט אנרגיה בתהליך היחסים.
למאמר על מריחואנה והשפעותיה בראייה סינית ניתן ללחוץ כאן: אודות מריחואנה וחשיש בראיה סינית

חזרה לרשימת השאלות


2. האם כעס היא תופעה נורמאלית בראייה סינית?


כעס יכול לנבוע מתסכול, תחושת נחיתות, חוסר שליטה וגורמים אחרים. הכעס מושפע מהחינוך המוקדם, מהתרבות והמנהגים הסובבים וכנראה גם מאופי מולד הטבוע בגנים של האדם. על פי הרפואה הסינית כעס לא מוצדק או מוגזם הוא מחלה, בדיוק כמו שהדחקת כעס במצבים לא מוצדקים היא מחלה. (ובכלל הדחקה זה לא משהו חיובי). טיפול ברמות שונות עם דיקור, צמחי מרפא או שיאצו ומגע עשויים להשפיע על המטופל ברמה הנפשית כמו גם הפיזית. עצירות פיזית לא תפטר לחלוטין ללא טיפול בעצירות הנפשית. זה לא שהאדם הופך לרגוע, שאנטי ואינו כועס עוד לעולם, אבל המתח שלו מתעדן והוא יודע לעשות סובלימציה לכיוונים אחרים. בוולפסון קיימת מרפאה משלימה לילדים שמלמדים אותם בעזרת טיפולים סיניים לספור עד 10 לפני שצועקים (או מרביצים), להרפות את השרירים ולנשום נכון . זה עוזר, גם אם התהליך ממושך לפעמים (אבל קצר בהרבה מעזרה פסיכולוגית(.
גם בעצבנות יתר יכולה הרפואה להתמודד בדרכים מגוונות ולעתים יעילות. אלא שעצבנות היא היבט חיצוני של תופעה פנימית ויש לברר מהי קודם. זה יכול להיות תולדה של עודף חום (לא טמפרטורה) בגוף, חסר דם , חסר יין, סטגנציה של צ´י ועוד. אילו מושגים מוכרים ברפואה הסינית הניתנים לבירור באמצעות תשאול יסודי של המטופל ובהתאם לכך קביעת אסטרטגיה טיפולית. לעתים יש לשלב בטיפול מספר גורמים: צמחים או דיקור, תזונה ושיאצו. טיפול במגע משלים את הטיפול האחר ומעניק לו עוצמה ויעילות יתר.

חזרה לרשימת השאלות


3. כיצד רואה הרפואה הסינית את תופעת ההומוסקסואליזם?


הומוסקסואליות היא משיכה מינית לבני אותו מין. אף שהתופעה נחקרה למשך דורות רבים, נראה שסיבותיה ומקורותיהם עדיין אינם מובנים. ייתכן שהמשיכה נובעת מגורמים גנטיים מולדים, אליהם נלווים גורמים סביבתיים ותרבותיים. בשנים האחרונות הוצאה הגדרת ההומוסקסואליות מסולם ההגדרות הפתולוגיות והוגדרה כוריאציה של העדפה מינית במקום מחלה. מאחר שמין לא נחשב אף פעם , על פי הרפואה הסינית, לטאבו, גם נושא זה הועלה בספרים רבים. בעיקרון, התפיסה הסינית מדברת על משיכה בין היין והיאנג ועל העברת ג´ינג וכוחות ייניים ויאנגים בין הגבר לאישה (מה שהיום נקרא החלפת נוזלים..).
אבל הרפואה הסינית נתנה את הדעת לוריאציות בטעמים של האנשים ובעיקר בתקופת שושלת Han (שהייתה תקופת פריחה ברפואה ובפילוסופיה) העדפה חד מינית שגשגה. השמועות אומרות שבבית הקיסרות הנשים נאלצו להסתדר (למעט לצורכי פוריות) בינן לבין עצמן לאור העדפות הגברים.
בספרות הרפואית נרשמו המון תרגילים איך גבר יכול לקבל אנרגיה מהיין (מהאדמה) והאישה מהיאנג (מהשמש) בנסיבות אילו. כך שנראה כי הכלל שבכל יין יש יאנג ובכל יאנג יש גם יין תופס גם בנסיבות אילו.
למאמר על הומוסקסואליות ויחסים חד מיניים בראייה סינית ניתן ללחוץ כאן: הומוסקסואליות ולסביות בראית הרפואה הסינית
חזרה לרשימת השאלות


4. האם רפואה סינית מסוגלת להתמודד עם בעיות של אובדן זיכרון?


לאיבוד זיכרון (אמנזיה) יכולות להיות סיבות רבות על פי הרפואה הסינית: אם בעיית הזיכרון היא לטווח קצר (כלומר שיכחה של דברים שלמדת לפני כמה רגעים) הרי שחלק מהבעיה טמון בארגון ואכסון חומר, דבר שעל פי הרפואה הסינית מתקשר לעתים לאנרגית הטחול. אם הבעיה קשורה למצבים בהם אובדן הזיכרון מתרחש רק מול קהל או במצבי חרדה ולחץ מסוימים, הרי שהבעיה יותר קשורה לאנרגית הלב. אם הסיבה נובעת מהזדקנות (ניוון תאי מוח, הסתיידות כלי דם וכו´) הבעיה מתקשרת יותר לאנרגית הכליות. אם הזיכרון בעייתי כאשר אנו חושבים על משהו ומשהו אחר נתקע לנו בראש אז זה מתקשר לאנרגית הכבד. כדי להפריד בין המצבים (בעיקר באבחנה של הטחול, הדורשת אבחנת משנה בין חסר צ´י לליחה) צריך מטפל ברפואה סינית המיומן באבחנה.
אם הבעיה נובעת מאנרגית הכליות אז תוספי מזון שונים (למשל ג´ינקו בילובה) עשויים לסייע. תרגול מוחי עקבי (התעמלות מחשבתית) תזונה בריאה לאורך זמן ובמקרים מיוחדים גם תוספי מזון וצמחים עשויים לשפר את הזיכרון ולמנוע או לעכב פגיעה בו.

חזרה לרשימת השאלות


5. האם הרפואה הסינית מאפשרת הקלה במצבי התמודדות עם אובדן?


הרפואה הסינית אינה תולה באירוע מסוים את מצבו הנפשי של האדם. טראומה, בדומה למחלות חיצוניות אחרות , אמורה להשפיע באופן זמני. אם כוחות הגוף אינם מצליחים להתגבר על הטראומה ולפנות אותה, סימן שהם חלשים או תקועים מדי, ואז – בהם יש לטפל. כך הוא הדבר גם לגבי טראומה נפשית. שני אנשים יכולים לחוות טראומה נפשית בעוצמה דומה ובנסיבות זהות ובכל זאת אחד יצא מזה תוך שבוע ויחזור לשגרה, והשני יתחפר בצערו ויהרוס לעצמו את החיים. ברור שהתבנית הנפשית כפי שמוגדר במערב, או התבנית האנרגטית על פי הרפואה הסינית פגועה ולכן מאפשרת תקיעות כזו. בתבנית זו יש לטפל כדי להשיג תוצאות רצויות. הטיפול יכול לכלול צמחים, תזונה ותוספי מזון, טיפול במגע (שיאצו למשל), דיקור וכו´. בחירת סגנון הטיפול צריכה להיות לפי צרכי המטופל.

חזרה לרשימת השאלות


6. כיצד מסבירה הרפואה הסינית ליקויים במוטוריקה עדינה?


הפרעה במוטוריקה עדינה יכולה לנבוע מבעיות של המוח המרכזי ומבעיות פריפריות שונות. בעיות פריפריות כוללות, בין היתר, פגיעה בעצבים, בשרירים או במבנים מקומיים אחרים (למשל באזור כף היד). פגיעות אילו יכולות להתרחש על רקע טראומה או מחלה מטבולית כמו סוכרת או מחלה ניוונית כלשהי.
מצבים אילו יכולים להתבטא אנרגטית כסטגנציה של דם, חוסר יין, חוסר דם ואחרים.
מצבים מרכזיים יכולים לנבוע מאירוע דמי, ניוון מוחי, סמים, מחלות הגורמות לרעד, פגיעה בגזע המוח ועוד. כל המצבים הללו יכולים להתבטא כתופעות המגיעות מן הכבד או הכליות (כפי ששמואל הסביר ואין צורך לפרט יותר). מצבים לא נדירים אחרים יכולים לנבוע מלחות ליחה הפוגעת ב mind ומתבטאת בקואורדינציה לקויה (כשצ´י זורם לאט התיאום בין המערכות השונות משובש ופעולות אינן מבוצעות טוב בו זמנית). כל פגיעה דורשת טיפול מסוג אחר. לחלק מהבעיות הפריפריות הטיפול בשיאצו וטווינה יכול לתרום רבות. במצבים מרכזיים מומלץ לשלב גם טיפול תזונתי או הרבולוגי.

חזרה לרשימת השאלות

למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי רפואה משלימה בתמורות


חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז