לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Dang Shen - Codonopsis Pilosulae Radix

 
 
קודונופסיס קודונופסיס הוא Dang Shen . זהו צמח אשר משמש פעמים רבות כתחליף זול לג´ינסנג. מתי כדאי לנו להשתמש בקודונפסיס ומתי בג´ינסנג? מתי השיקולים הכלכליים הופכים לקליניים? מאמר זה משווה בין הצמחים השונים בהיבטים אנרגטיים ומערביים, מציין את הנסיבות בהן יש להעדיף להימנע מג´ינסנג ומפרט את צמדי הצמחים Dui-Yao המקובלים לשילוב עם הקודונופסיס. מאמר זה הוא חלק ממאגר המידע המפורט במדריך הצמחים של אתר תמורות.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

מאפיינים כלליים:


קטגוריה: מחזקי צ´י
אנרגיה: ניטראלי, מתוק
מרידיאנים: ריאות, טחול-לבלב
תפקידים:
מחזק את המחמם האמצעי ומעצים את הצ´י. למצבי חסר תיאבון, עייפות, חולשה בגפיים, שלשול או הקאות. למחלות כרוניות עם חסר בטחול ולצניחת איברים על רקע התמוטטות צ´י הטחול. מחזק את הריאות. לחסר בריאות המלווה בקוצר נשימה ושיעול כרוני או ליחה רבה על רקע חולשת טחול. מחזק צ´י ומזין נוזלים. למצבי סוכרת או צמא על רקע פגיעה בנוזלים. למצבי חיצון עם סימנים של חסר צ´י בשילוב עם צמחים מתאימים.

השוואה בין קודונופסיס לג´ינסנג ועקרונות שימוש:


השימוש בקודונופסיס = Dang Shen כתחליף לג´ינסנג = Ren Shen נפוץ בקרב הרבולוגים סיניים למרות שלא קיימת אינדיקציה ברורה מתי התחליף מתאים וכיצד לעשות שימוש מושכל בצמח החליפי. לא תמיד ההחלפה מומלצת ולעתים היא עלולה להוביל לתוצאות פחות יעילות, אך מאידך, לעתים ההחלפה אפשרית ואף מצמצמת נזקים אפשריים של הג´ינסנג (כמו במצבים משולבים עם תרופות אנטי דיורטיות בהן קיים חשש להכבדה על אי ספיקת לב, למשל).

בספרו של בנסקי ורנדל: Formulas and Strategies אנו רואים 45 פורמולות עיקריות הכוללות ג´ינסנג. מתוכן, ב 28 מקרים מצוינת האפשרות להמיר את הג´ינסנג בקודונופסיס ואילו ב 17 האחרות לא מועלית אפשרות זו. מטריה מדיקה מציעה הסבר להחלפה בטענה שהקודונופסיס מוזיל עלויות באופן משמעותי וממלא חלק נרחב מהתפקידים של הג´ינסנג (למרות שאם נלך על פי הקלאסיקה, הרי שההוזלה אינה משמעותית משום שיש לשלש את המינון של הקודונופסיס כדי להגיע להשפעה דומה בעוצמתה של הג´ינסנג ומאידך, הג´ינסנג עולה בערך פי שלוש מהקודונופסיס...).

על פי המטריה מדיקה ניתן להחליף את הג´ינסנג בקודונופסיס כאשר יש חסר צ´י בריאות או בטחול, אך לא במצבים של חסר צ´י בכליות או התמוטטות היאנג. הספרות אינה מפרטת לגבי מצבים של חסר יאנג בלב או בכליות למרות שהדברים משתמעים בעקיפין מתוך הדברים.

קודונופסיס:
צמח ניטרלי, מתוק, חודר לטחול ולריאות. מתאים לחיזוק צ´י הריאות והטחול, במצבי עייפות, קוצר נשימה, צואה רכה, הזעה ספונטאנית, שיעול כרוני ועוד.
התפקוד השני הוא הזנה של נוזלים והקלה על צמא ורבע בעת חולשת צ´י ונוזלים.

ג´ינסנג:
מתוק, מריר, חמים וחודר לטחול ולריאות. כך שניתן למצוא דמיון בניהם. עם זאת הג´ינסנג מטפל במצבים של חולשת הצ´י המולד המלווים בסימפטומים כמו נשימה שטחית, קוצר נשימה, הזעה מרובה, גפיים קרות ודופק פעוט. הג´ינסנג תומך ב Ht Qi ומרגיע את הנפש במצבי חסר יאנג בלב המלווים בעיקר בסימנים כמו פלפיטציות, שכחה, חרדה ועוד.
תפקיד נוסף אשר לא תמיד מובלט בספרות הוא חיזוק צ´י ויאנג הכליות. אך ידוע כי הג´ינסנג הוא אחד הצמחים המטפלים באימפוטנציה על רקע חולשת הכליות. עם זאת, ייתכן שחלק מהשפעתו בתופעה זו נובעת מתוקף היותו צמח פסיכו-אקטיבי המשפיע גם על הלב. במקורות אחרים מוזכר כי הג´ינסנג מטפל בחסרים של כל האיברים המלאים, ומכאן יש להניח כי הוא מסוגל לטפל בכל חסר בגוף.
עם זאת חשוב לזכור כי הג´ינסנג עלול להיות בעייתי. אין להשתמש בו במצבי חסר יין עם התפרצות חום או אש מדומה. יתר לחץ דם עלול להחמיר במצבים בהם ליחה או חום הם הגורמים. מינון גבוה יכול לגרום לכאבי ראש, פלפיטציות, הפרעות שינה ועלייה בלחץ דם כאשר אותו צמח במינונים נכונים עשוי להשפיע במיתון תופעות אילו. דבר זה נובע משום שהג´ינסנג, בדומה לצמחים מחזקים נוספים, הוא גם מלחלח ואנטי דיורטי.

לסיכום: ניתן להשתמש במינון מעט מוגדל (למרות שבספרות הקלאסית מדברים על השלשת המינון של הקודונופסיס, הגדלתו עד כחמישים אחוז מעבר למינון של הג´ינסנג לרוב מספקת) של קודונופסיס במקום ג´ינסנג כאשר מדובר במצבי חסר של הטחול והריאה ובמצבים בהם יש להיזהר מתופעות הלוואי או האינטראקציות של הג´ינסנג. במצבים בהם ישנה מעורבות נפשית או חסר עמוק בלב או בכליות יש להעדיף את הג´ינסנג עצמו.
מידע נוסף ומפורט על הג´ינסנג ניתן למצוא כאן
מידע נוסף ומפורט על הג´ינסנג ניתן למצוא כאן או דרך
מדריך הצמחים

דוגמאות לפורמולות המשפיעות על הנפש ושבהן עדיף להשאיר את הג´ינסנג:

Gui Pi Tang = Restore the Spleen Decoction

[ג´ינסנג, אסטרגלי, אטרקטילודיס, פוריה, ספינוזה, לונגאנה, אאוקלנדיה, גליצהיריזה, אנג´ליקה, פוליגלה]
חיזוק הצ´י והטחול, חיזוק הדם, הזנת הלב.

Tian Wang Bu Xin Dan = Emperor of Heaven´s special Pill to Tonify the Heart
[רהמניה, ג´ינסנג, אספרגי, אופיופוגוניס, סקרופולריה, סלביה, פוריה, פוליגלה, אנג´ליקה, סכיזנדרה, ביוטה, ספינוזה, פלאטיקודי, צינאבר]
הזנת היין והדם, חיזוק הלב והרגעת הנפש.

Ding Zhi Wan = Settle the Emotions Pill
[ג´ינסנג, פוריה, אקורי, פוליגלה]
חיזוק צ´י הלב והרגעת הנפש.

Sang Piao Xiao Tang = Mantis Egg-Case Powder
[מנטידיס אאוטקה, אוס דרקוניס, ג´ינסנג, פוריה, פוליגלה, אקורי, טסטודיניס, אנג´ליקה]
לאיזון וחיזוק הכליות והלב, שמירה על התמצית ומניעת דליפות.

דוגמא לפורמולה להסדרת דופק שבה כדאי להשאיר את הג´ינסנג:
Zhi Gan Cao Tang = Honey Fried Licorice Decoction
[גליצהיריזה, ג´ינסנג, קינמון, רהמניה, אופיופוגוניס, אסיני, קנאביס, זינגיבריס, ג´וג´ובה]
חיזוק הצ´י, הזנת הדם, העשרת היין והשיקום הדופק.

ככלל, בפורמולות פסיכו-אקטיביות המרגיעות שן (ומכילות לרוב צמחים כמו פוליגלה = Yuan Zhi ) , אין להחליף את הג´ינסנג בצמח אחר. יוצאת דופן היא הפורמולה האחרונה ברשימה שרמת הפסיכו-אקטיביות של צמחיה קטנה (למעט הג´ינסנג ואולי הקינמון). הפורמולה האחרונה היא גם בעייתית מכיוון אחר כיוון שאינטראקציה בין ליקוריץ וג´ינסנג עלולה להכביד את האפקט האנטי דיורטי במצבים כמו אי ספיקת לב או כליות ולצור אינטראקציות עם תרופות שונות.
בכל מצב בו לא קיימת מעורבות לבבית או כלייתית כמו בפורמולות מסוג: Si Jun Zi Tang , Bu Fei Tang או Bu Zhong Yi Qi Tang ניתן להשתמש בקודונופסיס.

צמדים:


Rx. Astragali Membranacei + Rx. Codonopsis Pilosulae
Dang Shen + Huang Qi

עבודה משולבת:
קודונופסיס לפנימי, אסטרגלי לחיצוני. קודונופסיס מחזק צ´י המחמם האמצעי, אסטרגלי מחזק צ´י מגן. קודונופסיס תומך ביין, אסטרגלי תומך ביאנג. שילוב שני הצמחים יחד מחזק ומזין צ´י של המחמם האמצעי וצ´י מגן.

אינדיקציות:
מחלות כרוניות המובילות לחסר צ´י.
פרולפס של הרקטום, רחם או גסטרופטוזיס על רקע צניחת צ´י.
חסר תאבון, שלשול, חולשה והזעות ספונטאניות על רקע חולשת צ´י.
חום Fever נמוך על רקע חסר צ´י.

הערות:
קודונופסיס מזין את הדם דרך הזנת צ´י הטחול. זהו המקור לצ´י וג´ינג פוסט נטלי, לנוזלים, דם ותמיכה בצ´י. חולשת צ´י הטחול עלולה להוביל לחום Fever מחסר במספר מנגנונים:
א – חסר צ´י מוביל לחסר דם הגורם לחום Fever .
ב – חסר צ´י מוביל להפרדה בין יאנג מיין ולציפת היאנג, תופעה הגורמת לחום.
ג – חסר צ´י מוביל לחסר יאנג. חסר יאנג פוגע ביין ויוצר חום מדומה ו Fever .
ד – חסר צ´י בטחול מוביל לפגיעה ביין הכליות. המים אינם מבקרים את אש הלב ומכאן Fever.
ה – חסר צ´י במחמם האמצעי פוגע ביכולת היאנג צ´י של הלב לרדת ולחמם את מי הכליות. המים נקווים סטגננטים ואינם מבקרים עוד את האש מעלה ולכן החום.

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז