לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הגישה ברפואה סינית לתסמונת טורט

 
 
כפיתיות היא אחד המתסמינים האפשריים תסמונת טורט היא תסמונת הכוללת טיקים מוטורים מורכבים או טיקים קוליים, ולעתים גם מצבים של הפרעות קשב והיפראקטיביות או הפרעות כפיתיות. מאמר זה סוקר את ההיבטים השונים של תסמונת זו בכלים של הרפואה הסינית ומציע מודל טיפולי משלים משולב בתחומי התזונה, הצמחים, הדיקור והמגע, תוך התחשבות בהתוויות הנגד המוסכמות.
 
 
מאת: צוות המרפאה המשלימה לילדים במרכז הרפואי וולפסון
 
כדי להבין את תופעת התסמונת ע´ש טורט על פי הרפואה הסינית, נדון תחילה במושגי יסוד. חשוב להבין שהדיון יתבצע בעזרת מושגים מטפורים, בגלל מורכבת והיעדר טרמינולוגיה בסיסית בעולם הרפואה הסינית.

הרפואה הסינית מבוססת על ההנחה, שבטבע פועלים כוחות מנוגדים המשלימים זה את זה. לכוחות אילו קראו הסינים יין ויאנג, כאשר יין מיצג את האלמנטים החשוכים, עמוקים, פנימיים וקרים ואילו יאנג מיצג את האלמנטים המוארים, גבוהים, חיצוניים וחמים. כל הפרה באיזון בין מערכות ייניות ליאנגיות בגוף עלול להביא למצב של מחלה. האינטראקציה בין כוחות מנוגדים מולידה תנועה, או כוח מסוים הנקרא בסינית צ´י ומתורגם למושג ´אנרגיה´ במערב. אנרגיה זו זורמת בערוצים משלה וכל עוד היא מאוזנת, הדבר מצביע על איזון בין היין ליאנג בגוף, כלומר על בריאות. הפרת האיזון של הצ´י יכולה להתרחש במספר מישורים, כמו למשל מצב בו קיים חסר צ´י. במצב זה האנרגיה מדולדלת והאדם נראה חלש וחסר חיוניות. מצב הפוך הוא המצב בו קיימת הצטברות עודף צ´י באזורים שונים בגוף. זהו אזור מתוח (בדומה לצינור מים עם לחץ יתר) וחסר גמישות. על המטפל לאתר אזורי עודף ולווסת את מטעני הצ´י לאזורי חסר.

מצב אחר הוא סטגנציה, המקביל לכיפוף צינור וחסימתו. תופעה זו באה לידי ביטוי הן במישורים הפיזיים (כמו עצירות, כאבים לפני מחזור או כאב ממוקד) והן במישורים נפשיים (כמו עקשנות, אובססיביות, דריכה במקום). האדם יכול לדכא כעסים או רגשות עד לגבול מסוים, אולם הוא מסתכן בהתפרצות חזקה יותר. אנו רואים תופעה זו באופן מודגש בלוקים בתסמונת טורט, בה ניסיון לדכא את הטיקים (בשיטות הרפיה או שליטה מוחית) מביאות, לעתים, להתפרצות דרמטית יותר של התקפים, בדומה לסכר מים היוצר חסימה שנפרץ לפתע. זו הסיבה שעל פי הרפואה הסינית, יש להימנע מדיכוי הדחף לתיקים.

בעיה נוספת העלולה להתרחש בצינורות הצ´י היא התמרדות הצ´י, כלומר זרימה שלו בכיוון הפוך לטבעו. דוגמאות שכיחות לתופעה זו הן התעטשות, הקאות או כעסים. תופעה כזו עלולה להתרחש בנסיבות בהן אין עיגון של הצ´י בכיוון זרימתו הטבעי. הכוחות המעגנים הם הכוחות העמוקים והכבדים, כלומר המערכת היינית. ´חסר במערכת היינית´ עלול להוביל להתבטאות מוגזמת של המערכת היאנגית ולבוא לידי ביטוי בכעסים, התפרצויות וטיקים. הפרעה נוספת המשתייכת לקטגוריה זו היא ´חסר דם´. אין הכוונה כאן לאנמיה אלא לאוסף של סימפטומים המזכירים תופעת האנמיה, כלומר: חיוורון, אי סבילות לקור, חסר ברק בעיניים, חולשה וסחרחורות, קול חלש ונטיה להיעלב.

התבטאות מוגזמת של המערכת היאנגית יכולה להיגרם עקב השפעות ´חום´, (Heat ולא Fever). אין הכוונה לעליית הטמפרטורה אלא לתופעות המתבטאות באיריטביליות, עור סמוק ואדום, אי נוחות מחום וחיפוש אחר משקאות קרים. הטיפול במקרה הוא ניקוז החום.

אפשרות נוספת ליצירת ´התמרדות צ´י´ היא חסימה במקום מסוים, הכופה על הצ´י לעלות מעלה או לפרוץ דרכה. גורמים לחסימת צ´י יכולים להיות גורמים רגשיים ופיזיים. חולשה של מערכות ´מפנות´ או הצטברות מרכיבים המאיטים או חוסמים את המערכת יכולים לגרום לפגיעה זו. אחד מן החומרים האפשריים היא הצטברות ´ליחה´. אין הכוונה כאן לליחה המציפה את מערכת הנשימה במקרים מסוימים אלא למושג נרחב בהרבה המתייחס לריור יתר במערכת העיכול, הנשימה ופעילות מוגברת של אגירת שומנים. לליחה יש תכונות מאיטות ולכן זרימת הצ´י עלולה להיות יותר איטית ותבנית האדם תהיה פלגמטית. במקרה זה נגלה הפרעות קשב. הופעת התופעה של חום וליחה במגביל יוצרת צירוף הרסני של הפרעות קשב, אימפולסיביות ולעתים התמרדות צ´י היכולה לבוא לידי ביטוי בצורת טיקים.

אופן ההתפרצות של הטיק מזכיר את תכונות הרוח: מהירה, אימפולסיבית, משתנה ממקום למקום, נוטה לעלות למעלה. הסינים השתמשו בצורת ביטוי מטפורית זו לתאר, בין היתר, גם טיקים: הם מהירים, נוטים להתבטא יותר בחלקי הגוף העליונים, באים וחולפים ולעתים נודדים ומתבטאים באופנים שונים.
על פי הרפואה הסינית רוח יכולה להופיע מסיבות שונות, למשל:
* חסר דם.
* חסר יין.
* חום.
* סטגנציה שנפתחה (ליחה).

עלינו לזכור כי אבחון התסמונת ע´ש טורט נעשה בשלושה מעגלים החופפים לעתים זה את זה: תופעת הטיקים, הפרעות קשב והיפראקטיביות ואובססיביות / קומפולסיביות. בדיקה יסודית של המטופל תאפשר למטפל להעריך לאילו מן הקטגוריות לעיל (או לקטגוריות נוספות) שייך המטופל ולתת לו טיפול בהתאם. לצערנו, גם אם הטיפול תואם לחלוטין את האבחנה, התוצאות המקוות הן מוגבלות ביותר. למרות האמור לעיל נצפו תוצאות חלקיות טובות באותם מקרים בהם תופעת הטיקים הינה עצמונית, או מלווה בהפרעות קשב והיפראקטיביות.

כל תופעה בנפרד מטופלת בהצלחה סבירה ברפואה הסינית בשיטות הבאות:

שיאצו - כלי חשוב בטיפול בילדים היפראקטיבים. הכלי משפר את הקשר בין הילד להוריו. מקנה לו הרגלי הרפיה ויכולת שליטה עצמית ומגדיר גבולות. טיפול זה נעשה פעם עד פעמיים בשבוע ע´י מטפל מיומן במשך 20-50 דקות (לפי גיל המטופל) ובמקרה שאנו דנים בילד יש להמשיך את הטיפול בבית מדי יום ע´י שיתוף ההורים.

דיקור - על פי התפיסה הסינית לדיקור יש השפעה טובה לריסון רוח וויסות מהלך הזרימה של הצ´י. לטכניקות פורמליסטיות נצפתה הצלחה רבה יותר בצמצום עוצמה ותדירות הטיקים. שיטה זו מוגבלת במקרים הנידונים כטיפול יחיד אך עשויה להשתלב היטב כשהיא באה במסגרת טיפול כוללני.

צמחי מרפא - מתן צמחי מרפא על פי הרפואה הסינית עשוי להועיל בעיקר במקרים של חוסר יין או חסר דם, אשר שיטות אחרות מוגבלות יותר בסיוע. אילו נחשבים למקרים היותר בעייתיים לטיפול. ברוב המקרים תינתן פורמולה הכוללת מספר צמחים (בניהם, קרקוב לוודאי, גסטרודיה) המרסנים רוח ופועלים על שורש הבעיה. בטיפול בצמחים, בעיקר בילדים, יש לקחת בחשבון סיכונים ולחשב בזהירות את המינונים. עם זאת, תופעות הלוואי הידועות של הצמחים מועטות ובטלות לעומת אילו של התרופות המקובלות.

תזונה - על פי הרפואה הסינית לכל מזון יש אנרגיה חומנית משלו. כך, למשל, צ´ילי, גם אם הוא יונח במקפא למספר ימים, בליעתו תגרום לצריבה, חום, סומק וטכיקרדיה. מכאן שהאנרגיה החומרית שלו חמה, גם אם טמפרטורת ההגשה הייתה קרה. התפיסה הסינית מקפידה על איזון אנרגטי של המזון בהתאם לחוקי היין והיאנג. לאדם הסובל מקור רוב ימי השנה מומלץ להרכיב דיאטה המכילה מזונות חמים וחמימים, ולהפך. לתזונה ערך משמעותי בעיקר בתופעות הקשורות להיפראקטיביות והפרעות קשב אולם השפעת איטית התועלת בעיקר בתמיכה בשיטות הטיפול האחרות.

לסיכום:

תסמונת ע´ש טורט היא תסמונת קשה המחייבת כיווני מחשבה משלימים. ניתוח התופעה בעזרת מודלים אלטרנטיבים עשוי להציע פתרון חלקי לחלק מהתופעות הנצפות בלוקים בתסמונת זו. שילוב של טכניקות טיפוליות שונות מתוך עולם הרפואה המשלימה עשוי לסייע למטופל אך חשוב שטיפול זה יבוצע ע´י אנשי מקצוע ותחת בקרה של רפואה מערבית. לפירוט נוסף בנושא, אפשר לעיין במאמר הדן בהתוויות נגד בטיפול בילדים.


אנו מקווים כי הקמת היחידה המשלימה במסגרת המרפאה לנוירולוגיה ילדים (בוולפסון) תאפשר קידום חקר התסמונת ושיפור השירות ללוקים בה ולמשפחותיהם. שילוב צוות מגוון במרפאה זו יכול, לא רק לנסות להציע פתרונות, אלא גם לצמצם חשיפה של ניצול משפחות הסובלים ע´י שרלטנים או מרפאים חסרי ניסיון בתחום.

מקורות ששימשו לכתיבת המאמר:
1. Pietroni P. Beyond the boundaries: relationship between general practice and complementary medicine. BMJ 1992; 305:564-566
2. Complementary medicine: use and attitudes among GPs. White AR, Resch KL, Ernst E, Fam Pract 1997 Aug 14:4 302-6

3.Use of alternative health care by family practice patients. Elder NC, Gillcrist A, Minz R, Arch Fam Med 1997 Mar-Apr 6:2 181-4



חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות ועל ידי צוות המטפלים של המרפאה המשלימה לילדים במסגרת היחידה לנוירולוגיה בבית חולים וולפסון. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז