לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הריון – מבט הרפואה הסינית והמערבית

 
 
הריון נחשב למצב ייני, המאופיין בעודף ליחה וחוסר צ´י. מבחינה מערבית, אנו מבחינים, בין השאר, באגירת נוזלים, עליה ברמת הכולסטרול וירידה בלחץ הדם. במאמר זה נסקור את הקורלציות בין הראיה הסינית את המצבים והתהליכים המאפיינים הריון, לבין התופעות הנצפות מבחינת הרפואה המערבית ונראה איך ניתן לתרגם את התופעות ה´מערביות´, לשפתה של הרפואה הסינית.
 
 
מאת: תמורות
 
מידע למטפלי רפואה סינית:

הריון הינו מצב ייני מאוד. יש אגירת נוזלים בתוך גוף של אישה, עם היווצרות משהו ´חומרי´ חדש בתוך רחמה.

ההריון גם מאופיין במצב מאוד ליחתי, כפי שיעידו סימנים המאפיינים את ההריון:
מבחינה מערבית, אנו עדים לעליה ברמת הכולסטרול והטריגליצרידים בדם, אשר מקבילים לתופעת הליחה הסינית. גם נפח הדם עולה ב-עד 50%, והרי ידוע לנו שהדם הוא ייני בטבעו. כלומר יש לנו פעילות יתר של האספקטים היינים של הכליות והטחול. הדרישות לברזל גדלות, ושוב, זהו מרכיב ייני (בהעדרו יש חסר דם). יש נטייה לקרישתיות יתר ושקיעת הדם גבוהה מקודם. כלומר סמיכות הדם עולה, מצב אשר מוגדר מבחינה סינית כעודף דם.

מהשבוע ה12- ועד השבוע ה- 20 להריון, עולים קצב הלב ונפח הפעימה. זוהי פונקציה של השינויים שסקרנו קודם. לחץ הדם יורד, אלא אם מדובר בפתולוגיה, מה שמצביע שלהריון מתלווה לא רק עודף יין ודם אלא גם חסר צ´י. עודף היין פוגע ביאנג ומוטב שכך, שהרי ליאנג תפקיד חשוב במערכת החיסונית, ומצב יאנגי טוב יכול לגרום לדחיית ה´שתל´, שהוא בעצם העובר.

הכליות מתרחבות מעט ויש ירידה בקיבולת השלפוחית בגלל לחץ הרחם. מצב זה מוביל לדליפת שתן שמקורה שוב בעיקר בחוסר הצ´י. הבצקות מצביעות על מצב של עודף יין מדומה הנובע מחוסר הצ´י, אלא שכאן זהו מצב של עודף יין שאנו מעונינים לשמר עד ללידה.

הנטייה לעצירות באה בהשפעת הפרוגסטרון. הפרוגסטרון מוריד פעולת שרירים חלקים, ולכן מוריד את טונוס הוושט והקיבה. בהיותו ייני, אנו יכולים להסביר זאת כאלמנט ליחתי שחדר למרידיאנים של האיברים השולטים בעיכול ועתה הוא מאט את זרימת הצ´י וגורם לעצירות. אם תיאוריה זו נכונה, הרי שהעצירות לא תהיה מלווה בצואה יבשה אלא בצואה דביקה שמתקשה לצאת. לעומת זאת, ושוב בהשפעת הפרוגסטרון, הנטייה לכיבים מצטמצמת בזמן ההריון, ואין זה מפתיע, כי הרי כיבים בקיבה מצביעים על חסר יין ואש ואילו כאן המצב הפוך: הקיבה מוצפת בליחה ובמקרים של הצפת יתר יהיו בחילות.

בהריון, רמת האלבומין יורדת. זו תופעה של חסר חלבון, כלומר חסר אלמנט יאנגי המתבטא אח´כ בבצקות, כלומר במצב ייני. גם הנטייה לאבנים מצביעה על ליחה שהתגבשה, בגלל חום סטגננטי. תופעה זו תתרחש בעיקר בנשים שיש להן נטייה לסטגנציה או לחום, או שהליחה שלהן תקועה מלכתחילה באזורי הכבד וכיס המרה.

ההריון מחקה גם תופעה דמוית היפותירואידיזם, בגלל האסטרוגן, ואנו הרי כבר יודעים את משמעותו היינית.

לסיכום:

ההריון הוא מצב של עודף יין וליחה, היכולים להיקוות באזורים שונים ולא רק ברחם. כל זה מלווה בירידה בצ´י. כל מצב אחר מפר את האיזון של ההריון ויכול לגרום למחלה.

למידע נוסף:
למאגר שאלות ותשובות בנושא הריון ניתן ללחוץ כאן: בעיות נפוצות בזמן ההריון
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות.
© Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז