לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

מערכת החיסון בראיה משולבת

 
 
מערכת החיסון אחראית על שמירת בריאות הגוף. מאמר זה סוקר את ההיבטים השונים של מערכת החיסון בדרש על הראיה הסינית ומספק כלים ראשוניים להבנת תופעות עמוקות של מחלות מערכת החיסון. זהו מאמר מבוא למאמר הדן במחלות אוטואימוניות בילדים אשר מתעמק באספקטים התוקפניים של מערכת החיסון, כלומר במחלות "עודף".
 
 
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
למידע על קורס: הכשרת מטפלים סיניים ברפואה סינית לילדים, התכנית המקיפה ביותר להתמחות בטיפול בילדים ובנוער.
 
מערכת החיסון בראיה משולבת
מערכת החיסון אחראית על שמירת בריאות הגוף. בריאות זו מושגת באמצעות הגנה מפני גורמים חיצוניים כמו וירוסים, חיידקים או אלרגנים, המוכרים ברפואה הסינית כפתוגנים חיצוניים, ומפני גורמים פנימיים כמו סרטן ואיידס הנובעים מחסר במערכת החיסונית או ממחלות אוטואימוניות הנובעות מעודף פעילות של מערכת החיסון.
מפתה לחשוב על מערכת החיסון בהיבט יאנגי: בחולשת מערכת החיסון אנו נוהגים לתת מחזקי צ'י ואדם הנוטה לחלות לעיתים קרובות זקוק, לרוב, ליותר צ'י ויאנג. אך מערכת החיסון מתבססת לא מעט על רכיבים מתוך מחזור הדם, כלומר על הדם שהוא במהותו ייני. גם בתוך הדם ישנן שתי מערכות המסייעות זו לזו בתקיפת פולשים זרים: המערכת התאית, כלומר תאי דם לבנים, שמזהה ומחסלת את הפתוגנים והמערכת ההומורלית, כלומר מומסים כמו נוגדנים בתוך הפלזמה, שמסייעת בזיהוי ושיתוק הפתוגן עד שניתן יהיה לחסלו. המערכת התאית מתאימה יותר לתפקודים יאנגים (בשל התוקפנות שלה) בעוד שהמערכת ההומורלית מתאימה יותר לתפקודים ייניים. אך גם כאן, ההבדלים מטושטשים ויש להניח שאסטרטגיית הטיפול לא מתבססת על שיקולים אילו.
 
הצ'י הכללי
Zheng Qi מתייחס לסך כל סוגי הצ'י הזורמים בגוף. לעתים הוא מכונה גם הצ'י האמיתי, הצ'י הנכון או הצ'י הטוטלי. תפקידיו רבים אך אחד מהם מתייחס להגנת הגוף מפני פתוגנים. בנוסף, הצ'י האמיתי אמור להניע את הדם. כאשר הוא חסר ואינו מניע את הדם הוא עלול להוביל לסטאזיס של דם המתבטא כסרטן. זוהי תופעה מוכרת במחלות כשל חיסוני (למשל איידס) שאחת מהשלכותיה היא סרטן.
כאשר פתוגן חיצוני (למשל וירוס או חיידק) פולשים לגוף, זו נחשבת לרמת פלישה התחלתית המוגדרת, על פי שש השכבות כבעיה של Tai Yang ועל פי ארבע הרמות כבעיה ברמת ה Wei. משמעות הדבר שהצ'י הכללי פועל נגד הפתוגן מה שמבטא את יעילות המערכת החיסונית והנסיון שלה לסלק את הפתוגן לפני שיחדור לרמת ה Qi.
 
אם הפתוגן חודר רמה אחת פנימה הוא משתנה לחום המתאים לשכבת ה Yang Ming או לרמת ה Qi. התמונה המתאימה למצב זה היא עליית חום גוף, מה שמעיד שהצ'י הכללי פועל בצורה יעילה נגד הפתוגן. אצל אנשים מוחלשים חיסונית כמו אצל קשישים, יתכן שהצ'י לא ימלא את תפקידו ולכן, למרות פלישת הפתוגן, החום לא יעלה בצורה משמעותית.
 
טחול-לבלב וקיבה
איברים אילו והמרידיאניים הצמודים אליהם, אחראיים על הטמעת המזון באמצעות ה Gu Qi - צ'י הדגנים ובאמצעותם על ייצור הצ'י המגן והצ'י המזין. הטחול הוא האיבר העיקרי והישיר המתייחס למערכת החיסון וחשיבותו בילדים גדולה משמעותית. זהו קשר לימפתי המסייע בלכידת חיידקים וחיסולם. הטחול מהווה מקום מפגש בין תאי הדם הלבנים השונים מה שמאפשר אינטראקציה ביניהם ושיפור התגובה החיסונית הנרכשת. מעניין לציין שהסרת טחול בגיל צעיר (לפני גיל חמש) חושף את הילדים לחיידקים ובעיקר מחלות דרכי נשימה מיוחדות כיוון שבשלב זה המרידיאן עדיין לא הבשיל ולא יכול לעבוד עצמאית.
 
Wei Qi
הצ'י המגן הוא המחסום הראשון הפוגש את הפתוגן ומונע את חדירתו לגוף. ב- Ling Shu (פרק 18) נאמר: "הצ'י המזין מגיע מהמחמם האמצעי. הצ'י המגן מגיע מהמחמם התחתון". הצ'י המגן מטפל בבעיות שחודרות דרך "החיצוני" אל העור, ה Cou Li (הרווח בין העור לשרירים), מרידיאני ה Luo (שזורמים ברווח זה), הנקבוביות ובלוטות הזיעה (שאף הן ממוקמות ברווח זה) וכמובן הריאות שנמצאות תחת השגחת הצ'י המגן ובמקביל מניעות ומפזרות אותו. ביטוי לתקינות הצ'י המגן הוא הופעת חום בעיקבות פלישת פתוגן זר, דבר שמעיד על מאבק הגוף בפתוגן.
 
למעשה, מעורבים בצ'י המגן איברים רבים, אך הכליות ממלאות ביצורו תפקיד חשוב. בהיבט מערבי, אשר תואם לידוע לנו ברפואה הסינית, אנו יודעים שהכליות מייצרות אריתרופואטין אשר מעודד את ייצור כדוריות הדם במח העצם. מכאן שייצור הפאגוציטים, כדוריות לבנות הנחשבות ל"שומרות הסף" של המערכת החיסון, מעודד על ידי הכליות. אך אין בזה די. כדי שפתוגנים חיצוניים יגורשו, העור ומערכת הנשימה חייבים לשחק תפקיד. פעילות הנשימה מאפשרת הנעה ופיזור נוזלים, אשר אילו היו נשארים סטגננטיים, היו מהווים קרקע מזון לזיהומים מקומיים. מנגנון זה תואם את התפיסה הסינית לפיה הצ'י המגן מגיע עד לריאות ושם עובר פיזור, ובמקביל, תואם את התפיסה המערבית אשר גורסת שהיעדר תנועה ופעילות גופנית מגבירים את הסיכון למחלות ריאה זיהומיות. תופעה זו אנו רואים בעיקר בילדים נכים אשר אינם נעים בצורה מספקת ונתקפים לעתים קרובות במחלות שונות של דרכי הנשימה.
החלשות של הצ'י המגן מובילה למחלות, אך האם אנו מכירים תופעה של "עודף צ'י מגן" אשר תוקף את הגוף? ברפואה הסינית אין תיעוד ספציפי למצב עודף מסוג זה ואף ברפואה המערבית לא נמצא שמחלה אוטואימונית נוצרת בגלל עודף כדוריות לבנות (למשל בלאוקמיה, בה יש עודף כדוריות לבנות, אין תסמינים המאפיינים דלקת אוטואימונית).
 
Ying Qi
הצ'י המזין נקרא כך משום שמקורו, בדומה לזה של הצ'י המגן, בתמצית דגנים ומים המפעפעים למרידיאנים. גם הצ'י המזין חודר למרווח ה Cou Li. אם הוא חלש בעת חדירה של רוח תתכן מידה מסוימת של הזעה. הצ'י המזין מאפשר יצירת דם.
המקבילה המערבית של הצ'י המזין היא המערכת ההומורלית אשר מהווה חלק מהדם. מערכת זו כוללת נוגדנים וחומרי תיווך שונים המומסים בפלזמה. חלק מחומרים אילו יכול להימצא במקומות שונים מחוץ לדם, כמו למשל בנוזלי הגוף בעיניים, במערכת העיכול ובדרכי הנשימה.
 
דם
ב Su Wen נכתב: "כאשר הצ'י והדם אינם מאוזנים, מאה מחלות יכולות להתעורר". הדם מאפשר התנגדות לחדירת מחלות בזכות קשרי הגומלין שלו עם הצ'י המזין.
 
כליות
לכליות תפקיד חשוב בהתנגדות למחלות. יאנג הכליות הוא השורש ליצירת הצ'י המגן וליצירת היאנג-צ'י הכללי הגוף, כלומר שליטה על התפקוד (שכולל גם שליטה על מעברי מים ואש שער החיים). האספקט הייני של הכליות מאפשר יצירת דם במח העצמות. פעולה זו מקבילה לייצור דם על ידי הורמון האריתרופואטין המופרש מן הכליות. מכאן שהאספקט הייני מתייחס לשליטה על החומר הכלייתי.
אספקט יאנגי נוסף של הכליות הוא הפרשת הורמונים מיותרת הכליה, האדרנאל. אדרנאלין וקורטיזון חיוניים להתמודדות הגוף עם מצבי עקה (סטרס), אך אספקה של סטרואידים לאורך זמן פוגעת בתפקוד היאנגי של הכליה. במצבים דלקתיים חלה פגיעה ביין של הכליה וכדי להציל את הכליה, מדכאים לעתים גם את היאנג המתפרץ באמצעות תרופות כמו סטרואידים וכימותרפיה.
 
מח העצם
הכליות מסייעות לייצור התמצית ולשמירתה בצורת הג'ינג שמייצר את מח העצמות. אילו משתתפים בייצור הדם ובעיקר, האספקט התאי של הדם, להבדיל מהטחול שמתמקד באספקט ההומורולי - הנוזלי והכבד שמתמקד באחסון, שימור וטיהור הדם. מכאן שמח העצם נחשב לאחד מהאספקטים הייניים שבשליטת הכליות. מח העצם הוא לא רק המח של העצמות אלא גם חוט השדרה והמוח. ב Simple Questions פרק 17 נאמר: "העצמות הן ה Fu (איברים) של מח העצמות".
הקשר בין הכליות לכבד לא תמיד ברור אך ידוע שצמחים רבים המשפיעים על הכליות חודרים גם לכליות וגם לכבד. מכל מקום, לא מספיק לייצר דם אלא צריך גם לתחזק אותו. בראיה מערבית, הכבד לא רק מטהר רעלים אלא גם יוצר גורמי קרישת דם. הגדרה זו מקבילה לתופעה המתוארת ברפואה הסינית, בה, כאשר יש חום ורעילות בכבד מופיעים דימומים במקומות שונים בגוף.
 
Jing
אנו רגילים לחשוב על הג'ינג בתור גורם גנטי המתייחס לגדילה, אינטליגנציה והתפתחות מינית, אך יש לזכור שג'ינג הוא לא רק מרכיב מולד אלא גם נרכש ושלשילוב של שניהם יש תפקיד חשוב במערכת החיסונית. הג'ינג נמצא, לא רק בכליות, אלא גם במרידיאנים ותנועתו מתקיימת הודות למרידיאני האקסטרה. תנועת הצ'י במרידיאני האקסטרה מאפשרת לג'ינג למלא תפקיד בהתמודדות מול פתוגנים חיצוניים. חסר ג'ינג עלול להוביל להיווצרות חום מדומה שיכול להוות גורם לתגובה לא תקינה של מערכת החיסון, למשל באטופיק דרמטיטיס. מרידיאני האקסטרה גם שולטים על ה Cou Li ולכן מסייעים במניעת חדירה של פתוגנים לגוף (יחד עם הצ'י המגן).
 
Yuan Qi
ב Nan Jing פרק 66 נאמר: "הצ'י המולד הוא הכוח המניע שממוקם בין שתי הכליות. זהו נותן החיים והשורש לכל 12 המרידיאנים". בדומה לג'ינג, גם כאן ישנה התייחסות למרכיב המולד ולמרכיב הנרכש, אך לצ'י יש מחזורים מהירים יותר מאשר לג'ינג והוא יותר מעורב בתהליכים יום-יומיים כמו שינוי ה Gu Qi לדם (בעזרת הלב). זוהי דרך נוספת בה הכליות מעורבות ביצור הדם. כאשר הצ'י המולד נפגע, נקטע השורש לשנים עשר המרידיאנים והאדם עלול למות.
מכאן שהעמידות שלנו מול פתוגנים חיצוניים תלויה, לא רק בצ'י המגן ובריאות אלא גם בצ'י המולד, בג'ינג ובכליות. אך כשיש חסר של צ'י מולד, לא רק פתוגנים חיצוניים יכולים לתקוף. לפעמים, במנגנון דומה לזה של הג'ינג, תתכן היווצרות של חום מדומה, מה שמניח תשתית למחלות דלקתיות.
 
כסיכום ביניים אנו יכולים להעריך שהצ'י המגן מתייחס בעיקר על המחמם העליון (גם אם שותפים לו המחממים האחרים) ולכן יתמקד בבעיות של פתוגנים חיצוניים, בעיקר על העור ודרכי הנשימה.
הצ'י המזין מתייחס בעיקר על המחמם האמצעי ומהווה בסיס ותמיכה הן לייצור דם והן למחמם האמצעי.
הצ'י המולד מתייחס בעיקר למחמם התחתון והוא מפעיל את הג'ינג ואת ייצור הדם.
 
ארבע הרמות וששת השכבות
מדובר בשני מודלים שהתפתחו בתקופות שונות בסין. ששת השכבות היא תאוריה עתיקה עוד מהמאה השניה לספירה ואילו מודל ארבע הרמות התפתח רק במאה ה-18, אך שני המודלים מתייחסים לאופן חדירת המחלה החיצונית, למשל רוח, אל תוך פנים הגוף.
 
הרמה
השכבה
דוגמא למחלה
מנגנון
הערות
Wei
מצבי חום: רוח, חום קיץ, לחות, יובש
Tai Yang
מצבי חום או קור של המרידיאנים
נזלת אלרגית, אסטמה על רקע אלרגי, חשיפה ראשונית לוירוסים
מאבק של הצ'י המגן בפתוגן חיצוני יכול ליצר חום. חולשה של הצ'י המגן מובילה לבעיות ריאה
אלרגיות יכולות להיות מעורבות בחום בכבד, חסר דם ועוד
Qi
חום בריאות, חום בקיבה, חום יובש במעיים, חום במרה, חום לחות בטחול קיבה
Yang Ming
מעורבות של מרידיאנים ואיברים
 
Shao Yang
זיהום חיידקי או ויראלי מתבטא כמחלת חום אקוטית, למשל ברונכיטיס
 
מונונוקלאוזיס
תגובה לא מספקת של הגוף לפתוגן מובילה למאבק מתבטא בחום וקור לסירוגין או מצבים שאינם בפנים ואינם בחוץ
החום מצביע על מאבק יעיל במחלה אלא אם הוא עולה לרמה מזיקה, כלומר מתקדם פנימה.
Ying
חום ברמת היינג, חום בפריקרד
Tai Yin
 
מחלות ויראליות קשות, דלקת ריאות, SBE
מחלה שהתחילה כפתוגן חיצוני אך חדרה פנימה
התשת הגוף עם סכנה לחדירה אל האיברים
Xue
חום פוגע בדם, חום מעלה רוח, חום מדומה מעלה רוח, תמט יין, תמט יאנג
Shao Yin
מצבי קור / חום משתנים
 
Jue Yin
פגיעה במערכת החיסון, HIV, סרטן
פגיעה והרס של מנגנוני החיסון או לחילופין היווצרות חום מדומה על רקע חסר דם ויין
יכול להתאים לכשל חיסוני או לחילופין למחלה אוטואימונית המלווה בחום מדומה ורעילות
 
 
למידע נוסף   
למידע על קורס: הכשרת מטפלים סיניים ברפואה סינית לילדים, התכנית המקיפה ביותר להתמחות בטיפול בילדים ובנוער בשיתוף עם בית חולים וולפסון.
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
 
חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז