לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Chrysanthemi Morifolli Flos - Ju Hua ברפואת הצמחים הסינית

 
 
חרצית עטורה היא צמח נפוץ ממשפחת המורכבים. היא משמשת כצמח מאכל הם דגן למאכל וצמח מרפא ברפואה הסינית הנחשבים למחזקי צ'י במקביל לסילוק חום ולחות. מאמר זה מפרט על חשיבות הזרע הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. חלק מהמידע המוצג כאן מתאר את השפעתו הסינרגיסטית עם צמחים אחרים. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים המפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
מאת: מומי לוי
 
מבוא
החרצית צמח בר נאה, חד-שנתי שמקורו ביפן וסין, משם היא הופצה ברחבי העולם. הפריחה מחודש פברואר עד מאי. צבעיה מגוונים, כששולטים בהם צהוב ולבן. היא נפוצה בשדות ובמקומות לחים. לחרציות המתורבתות ראשי תפרחת גדולים, יחסית לזנים הפראיים. הנצרים הצעירים והגבעולים, להם ניחוח חזק, חיים או מבושלים, משמשים בסלט ירקות. העלים הצעירים מצויינים להוספה לסלט. העלים נובלים זמן קצר לאחר איסופם, כך שיש לקטוף אותם זמן קצר לפני השימוש בהם [1].
חרצית עטורה היא מין בסוג חרצית ממשפחת המורכבים. החרצית העטורה היא בעלת קרקפות עם פרחים צינוריים במרכזן ופרחים לשוניים בהיקפן. כל פרחי הקרקפת צהובים-כתומים. קיים וריאנט נפוץ בעל פרחים לשוניים בהירים. לקראת ערב נוטים פרחי ההיקף של הקרקפת כלפי מטה.
בישראל, המין פורח באביב, בחודשים מרץ עד מאי, אם כי לעתים חרציות פורחות גם בחודש פברואר. הצמח נפוץ בעיקר על אדמות עשירות בחנקן. החרציות הפורחות יוצרות לעתים מרבדים צפופים צהובים הנראים למרחוק.
מקור השם מספר משלי שבתנ"ך: "קְנֹה חָכְמָה מַה טּוֹב מֵחָרוּץ וּקְנוֹת בִּינָה נִבְחָר מִכָּסֶף" (ט"ז, טז). חרוץ היא מילה נרדפת לזהב ומכאן הרעיון שפרח הזהב הוא החרצית [2].
 
 
מאפיינים כלליים
שם סיני: Ju Hua
שם לטיני: Chrysanthemi Morifolli Flos
שם פרמקולוגי
 Chrysantherni Flos
שם מדעי: Glebionis coronaria או Chrysanthemum coronarium
משפחה: מורכבים-Asteraceae
שמות חלופיים: בערבית- בִּיסְבַּס, צופייר, בַּסוּם, ביפנית- kikuka, בקוראנית- kukhwa
קטגוריה: משחררי חיצון קרירים וחריפים
טעם: מתוק, מר
אנרגיה: מעט קר
מרידיאנים: ריאות, כבד
הכנה ומינון: 4.5-15 גרם  [3]
 
תפקידים עיקריים ברפואה הסינית: הצמח מסלק רוח וחום במצבי רוח חמה.
מרגיע את הכבד והעיניים במצבי רוח חום בכבד עם עיניים אדומות,כואבות, יבשות או דומעות, או בחסר יין הכבד והכליות המלווה בטשטוש ראיה, נקודות שחורות מול העיניים וסחרחורת.
כמו כן, הצמח מרגיע כבד ומוריד רוח בעיקר בכאבי ראש על רקע עליית יאנג הכבד [4].
 
פעילות רפואית:
משתמשים בפרחים, אותם נוהגים ליבש (בצל) ובעלים. הפרחים מכילים שמן נדיף. יש בהם כולין מגוון חומצות אמינו, גליקוסידים (Glycosides), פלבונואידים, בורנאול (Borneol), קמפור (Camphor), אדנין (Adenine), ויטמין A, מעט ויטמין B1 ועוד.
הפרחים מרגיעים, מחטאים, אנטיביוטיים.

צבעים שונים של הפרח משמשים לטיפולים שונים:
החרצית הצהובה משמשת לבעיות כגון שפעת, צמרמורות, כאבי גרון, הצטננות וכאבי ראש.
החרצית הלבנה משמשת לטיפול בבעיות ראייה. פרחיה, בצירוף צמחי מרפא אחרים, כמו שורש ערבז (Gentian), מרפא-כל או יערה, משמשים לטיפול בדלקת עיניים, ראייה מטושטשת וסחרחורת. היישום הוא ברטיה (קומפרס) או מי שטיפה. המינון תלוי בבעיה בה מטפלים. לרוב הוא יהיה 5 עד 15גרם פרחים מיובשים, לרוב כחליטה או תמצית חמה. יש הממליצים על תה חרציות, מפרחי חרציות כתושים.
העלים מכייחים, מסייעים לעיכול.בשילוב פלפל שחור הם משמשים לטיפול בזיבה (Gonorrhea).
יש המשתמשים בעלים כתחליף לקמומיל/בבונג. העלים, אותם ניתן לאכול עשירים בויטמין B1. יש בהם גם כמויות קטנות של ויטמין C וויטמיןA  [1].
איך משתמשים?
לשימוש רפואי יש לקחת את התפרחת המיובשת (היבוש בצל) ולחלוט 5-15 גרם עלי כותרת. ניתן לייבש את כל הצמח ולטחון אותו. את האבקה מפזרים כחומר דוחה חרקים (זה לא יפעל על כל חרק או על כל אדם ויש גם להיזהר ממצבים בהם האדם מפתח אלרגיה לחומרים שבחרצית. לכן, כמו כל דבר, מומלץ לנסות זאת על אזור קטן לפני שיוצאים לטיול ומשתמשים על כל חלקי הגוף החשופים) [4].
 
 
הגישה העממית
שימוש רפואי עממי: הערבים והדרוזים נוהגים להכין סלט מעלי החרצית. הפרחים והעלים משמשים למאכל וכתרופה. מידע מפורט על כך נמצא במאמר חרצית עטורה - צמח מאכל ישראלי ברפואה הסינית והעממית.
ברפואה העממית של הבדואים נהוג לבשל עלי כותרת צהובים של החרצית במים, ולשתות את המשקה כתרופה להורדת חום, הפחתת כאבי הבטן והפסקת שילשולים, הפרחים הלשוניים משמשים במרתח להורדת חום.
ברפואה העממית מניחים שהפרחים הצהובים משפיעים על הצטננות, כאבי ראש ושפעת בעוד שהפרחים הלבנים משפיעות בעיקר על בעיות עיניים.
שימוש כקוטל חרקים: צמח החרצית מכיל חומרים הנקראים פיראתרינים (pyrethrins) הנחשבים לחומר רעיל עבור חרקים. חומרים דומים נמצאים בין קוטלי חרקים שבשימוש האדם. מאז 1919 מקובל להכין את הפירתרין באופן סינתטי לצרכי הדברה [2].
תנאי גידול: החרצית היא צמח עמיד מאוד. היא גדלה במגוון סוגי קרקע, אך מעדיפה קרקע מועשרת ושמש מלאה (או צל חלקי בקיץ). הריבוי נעשה מזרעים. מהזריעה עד לבגרות הצמח חולפים כארבעה שבועות. זהו  צמח שיתופי חשוב, המגן על צמחים סמוכים מפני זחלים ומזיקים אחרים. למשל הפרשת חומר משורשי החרצית מרחיקה תולעים (נמטודות) בקרקע [4].
 
 
מידע מחקרי פרמקולוגי
מרכיבים פעילים:
Volatile oil: borneol, camphor, chrysanthenone, 6-elemene, thymol, heneicosane, tricosane, hexacosane.
Flavonoids: luteolin, luteolin-7-glucoside, luteolin-7-0-rhamnoglucoside, cosrnosiin, apigenin, apigenin-7-0-glucoside, apigenin-7-0- rharnnoglucoside, quercitrin, quercetin-3-0-galactoside (3)
 
 
A correlation between antioxidant activity and metabolite release during the blanching of Chrysanthemum coronarium L
Kim J, Choi JN, Ku KM, Kang D, Kim JS, Park JH, Lee CH. Biosci Biotechnol Biochem.
 
מאמר שעוסק בנוגדי החימצון שנימצאים בחרצית והתקשרות עם מטבוליטים נוספים בצמח [5].
 
 
Toll-like receptor-dependent IL-12 production by dendritic cells is required for activation of natural killer cell-mediated Type-1 immunity induced by Chrysanthemum coronarium L
Tanaka S, Koizumi S, Masuko K, Makiuchi N, Aoyagi Y, Quivy E, Mitamura R, Kano T, Ohkuri T, Wakita D, Chamoto K, Kitamura H,Nishimura T. Source- Division of Immunoregulation, Institute for Genetic Medicine, Hokkaido University
 
מיצוי של צמח החרצית מאפשר הגנה מפני חיידקים ווירוסים. כמו כן, המיצוי מחזק את מערכת החיסון, מגביר יצור תאי טחול (נוסה בחולדות) ומעכב תאים סרטניים.  ממצאים אלה מראים כי מיצוי של צמח החרצית משפר את מערכת החיסון ולכן יכול להתאים למניעת זיהומים, סרטן ואלרגיות שונות דרך הפעלת "חסינות סוג-1". מידע זה משתלב עם הרפואה הסינית לפיה החרצית מסלקת פתוגנים חיצוניים שונים [6].
 
 
Heterocyclic compounds from Chrysanthemum coronarium L. and their inhibitory activity on hACAT-1, hACAT-2, and LDL-oxidation
Song MC, Yang HJ, Jeong TS, Kim KT, Baek NI
 
חומרים הטרוציקלים שמוצו מפרח החרצית עקבו פעילות חמצונית והורידו רמות כולסטרול מסוג LDL . מידע זה משלב עם התפיסה הסינית לפיה החרצית מונעת רעילות וחום מהכבד, גם כזו היכולה להתבטא בלחות חמה שהיא כולסטרול [7].
 
 
Biodegradable chelating agent ethylenediaminedisuccinic acid reduces uptake of copper through alleviation of copper toxicity in hydroponically grown Chrysanthemum coronarium L
Wei L, Luo C, Wang C, Li X, Shen Z
 
מיצוי החרצית מכיל חומצות אורגניות שמונעות ספיגה של נחושת בצמחים ובכך מונע הרעלת נחושת. אפשרות זו משתלבת עם התפיסה ברפואה הסינית לפיה הצמח מטהר רעלים כמו מתכות כבדות היכולים לפגוע בכבד [8].
 
 
טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד
אזהרות: השימוש בחרצית אסור על האלרגיים לחרציות.
לא מומלץ לתת מינון גבוה לאנשים עם חסר צ'י, קור בקיבה ולסובלים משלשול [3].
לא ידועה טוקסיות משמעותית אך לאנשים מסוימים היא גורמת במגע לדרמטיטיס (דלקת וגירוי בעור)) [2].
 
מידע על צמחים עם שמות דומים
אש החרצית  Huo Ju  火菊
מיקום: בחלק המדיאלי של העצם המטאטרסאלית הראשונה, 1 צון דיסטאלית ל- SP-3. הנקודה מקבילה ל- SP-4 צמוד לעצם.
פירוש שם הנקודה:
 huo
= אש בשם הנקודה מרמזת על הקשר של הנקודה ללב והיכולת של הנקודה לנקות אש.
ju = חרצית מרמזת על הדמיון שבין הנקודה לצמח Ju Hua לנקודה ולצמח יש תכונות דומות.
אינדיקציות: חוסר תחושה של הידיים, כאב ברגל, פלפטציות, לחץ דם גבהה, כאב של העפעף, צוואר תפוס.
הערות: נקודה חשובה לטיפול בכאב ראש פרונטאלי (בגלל הקשר של הנקודה למרידיאן ה- YANG MING של הרגל), במיוחד שהכאב הוא מעל העין, גם על רקע של עליית הרוח של הכבד (ראה שם הנקודה).
כמו הצמח Ju Hua לנקודה יש יכולת לנקות רוח חום מהראש ולטפל בכאב ראש על רקע של רוח חום או עלייה של רוח הכבד. כמו הצמח הנקודה גם מבהירה את העיניים וניתן להשתמש בנקודה לכאב ראש מעל העיניים.
הנקודה מחזירה את התקשורת שבין הכליות ללב (מים-אש) לכן ניתן להשתמש בנקודה להפרעות בתקשורת שבין המים לאש, שיש עליונות של האש [9].
 
 
צמדים/ פורמולות
 
Flos Chrysanthemi Morifolii = Ju Hua + Folium Mori Alba = Sang Ye
Ju Hua = מטהר חום ומסלק רוח מהכבד, מוריד חום מהראש ומשפיע על העין והכבד.
Sang Ye = מסלק רוח חום מהריאות, מלחלח את הריאות ועוצר שיעולים.
ביחד, הצמד מטפל בחום, חשש מרוח, מעט הזעה, שיעול, כאבי ראש ומעט צימאון על רקע רוח חום שפולש לריאות. יכול לטפל בבעיות כמו ורטיגו, מיגרנה ואודם בעיניים על רקע היפראקטיביות של הכבד [10].
 
 
 Sang Ju Yin = Mulberry Leaf & Chrysanthemum Decoction
פורמולה לטיפול רוח חום עם שיעול.
אסטרטגית טיפול: שחרור רוח חום, הסדרת צ'י הריאות, הפסקת שיעול. לכן מתאים לטיפול בחום נמוך, צמא קל, שיעול.
אינדיקציות מערביות במקרים של התאמה לסינדרום:
* זיהום בדרכי הנשימה העליונות - Upper Respiratory Tract Infection
* דלקת שקדים אקוטית - Tonsillitis
* שפעת - Influenza
* תחילתה של דלקת סמפונות אקוטית - Bronchitis [11].

 
 
שילובים עם Ju Hua
  Gou Qi Zi = Fructus Lycii Chinensis+ Ju Hua = Chrysanthemi Morifolli: לסחרחורות וראייה מטושטשת עקב חסר יין בכבד ובכליות
 
Bo He=Menthae Haplocalycis Herba+ Ju Hua = Chrysanthemi Morifolli Flos: לשלבים מוקדמים של חום חיצוני רוח חום הגורם לחום,צמרמורות ,כאב ראש ,סחרחורת ,עיניים כואבות, וכאב גרון
 
Fang Feng =Saposhnikoviae Radix+ Ju Hua = Chrysanthemi Morifolli Flos : לרוח- חום המפריע לחיצון וגורם לצמרמורות, וחום מתון, כאבי ראש ועיניים מגרדות.
 
Chuan xiong Rhizoma =Ligusticum Wallichii+ Ju Hua = Chrysanthemi Morifolli Flos: לכאב ראש בשל רוח חום חיצוני או יאנג הכבד עולה.
 
=Periostracum Cicadae+ Ju Hua = Chrysanthemi Morifolli Flos Chan tui: לעיניים אדומות, נפוחות וכואבות בשל חום מהכבד, כתוצאה מיאנג עולה מהכבדאו רוח-חום.
 
Mu Dan Pi = Moutan Radicis Cortex + Ju Hua = Chrysanthemi Morifolli Flos: לסחרחורת ועיניים אדומות עקב עליית אש הכבד [3].
 
 
אגדות וסיפורים:
נזיר החרציות - אגדה יפאנית
לפני שנים רבות חי, למרגלות הר ביפאן, איש זקן בשם Kikuo שפירושו חרצית. קיקו היה משרתו של סוואדה אוואטו, אדון רב כוח לאחוזה גדולה. אך בעקבות מלחמה נפל כוחו של האדון וטירותיו ואחוזתו עברו לידיים אחרות. האדון ומספר מקורבים נאלצו להימלט אל ההרים בתקווה שיום יבוא ויוכלו לחזור לאדמותיהם וגם להתנקם בפולשים.
קיקו הכיר באהבת אדונו לפרחים ובעיקר לחרציות וכדי להקל על כאב התבוסה והגלות, וגם כדי למצוא תעסוקה לעצמו, החליט להקים מרבד חרציות גדול. המרבד אכן היה לשביעות רצון האדון אך דאגותיו לא שכחו ולאחר שנים מת בעוני ובצער והשאיר את קיקו ושאר נאמנו בודדים ובוכים על קברו הצנוע. המוות לא ריפה את ידי קיקו והוא המשיך לטפח חרציות סביב הקבר שנים רבות. כל מי שעבר באזור השתומם מהפלא שנפרס למרגלותיו.
 
החרצית היא פרח קדוש בסין. אגדה מספרת על אדם בשם הוסו שהיה נכדו של קיסר גדול. הוא חי עד גיל 800 ללא סימני הזדקנות ותופעה פלאית זו יוחסה לשתיית הטל של החרציות.
אבל נחזור לסיפורו של קיקו. הוא היה אדם צנוע ושימש כמורה לילדים. כל תושבי הכפר ובעיקר הילדים אהבו והעריצו אותו. ערב סתיו אחד, בגיל 82 הצטנן קיקו ומצבו התדרדר. ביום טיפלו בו תלמידיו אך בלילה היה לבדו.
בלילה אחד הופיעו שני ילדים יפים. הם לא נראו כשאר בני הכפר שהכיר אלא מטופחים ואציליים. "קיקו" הם קראו, "אל תחשוש מאיתנו. אנחנו לא ילדים אמיתיים אלא רוחם של פרח החרצית, אותו אתה כל כך אוהב. באנו לספר לך עד כמה אנו מצטערים לראותך חולה. למרות שצמח זה האריך בשעתו את חיי הוסו, כל מאמצנו להאריך את חייך. מן השמיים נגזר שבעוד שלושים יום תצא לדרכך האחרונה".
 
קיקו ענה: "אין לי תקווה להאריך חיים ומותי רק יקל עלי. אולי בעולם הבא אוכל לחזור ולשרת את אדוני. אך מעציב אותי לעזוב את החרציות שלי". באומרו הוא חייך אליהם חיוך עצוב מלא חיבה.
"היית טוב אלינו" ענו רוחות החרצית "ואנחנו אוהבים אותך על כך. כל אדם מרגיש עצוב במותו אך אתה אמרת שהדבר היחידי שמצער אותך הוא הפרידה מאיתנו. אם אתה מת, גם אנחנו נמות שכן בלעדיך חיינו יהיו אומללים וחסרי תועלת".
לאחר שיחה זו נעלמו רוחות החרצית. מיום ליום מצבו של קיקו החמיר ויחד איתו החלו לנבול החרציות, לרבות אילו שרק התחילו ללבלב. ביום השלושים נפתר הזקן ועימו כמשו כל פרחי החרצית במחוז כולו. כדי לכבד את קברו של קיקו שתלו התושבים חרציות אך גם אילו לא שרדו ונבלו במהירות.
כיוון שנשמות האדון ומשרתו נטשו את גופם, עברו שנים ושני הקברים הקטנים ננטשו. רק צמחי פרא שוטים צמחו שם [12] .
 
אגדה על החרצית הביישנית
רועה צאן בעל רעמת תלתלי זהב יצא לרעות בגאיות. נגינת החליל שלו היתה כה יפה עד כי, אפילו הכבשים הפסיקו ללחך עשב והאזינו לנגינה. יום אחד חלפה לנגד עיניו רועת עיזים יפה וגם לראשה היו תלתלי זהב. מידי התאהב העלם ברועה אך התבייש לספר לה את אהבתו. מרוב אהבה ומבוכה הפסיק לנגן ורק שוטט בין הגאיות כשהמחשבה, האם גם היא אוהבת אותו, מעסיקה אותו ללא הרף.
בדרכו פגש הרועה עפרוני. שאל אותו אם הוא מוכן לברר עם הרועה מה היא חשה כלפיו אך העפרוני השיב שהוא עסוק בהאכלת גוזליו ואין לו זמן לשליחויות אוהבים.
בהמשך פנה הרועה אל השושן אך השושן השיב שהוא עסוק באירוח חרקים בין עלי הכותרת שלו ולכן אין לו זמן לשליחות מסוג זה.
הרועה המאוהב התיישב על סלע ובהיסח הדעת תלש פרח חרצית. הוא תלש עלה כותרת אחר עלה ובכל עלה שאל אם היא אוהבת או לא אוהבת. בדיוק כשתלש את עלה הכותרת האחרון של הפרח אמר את המילה "אוהבת" ואז ראה את רועת הצאן יושבת על סלע אחר בגבעה ותולשת עלי כותרת של חרצית בעודה לוחשת אותן מילים. כאשר העלה האחרון גילה לה את הסוד היא קראה בקול: "גם הוא אוהב אותי" וקמה בדיוק כדי לפול בזרועותיו [13].
 
ביבליוגרפיה

 
1. מאמר של אמנון נלס, "צמחים ומרפא- חרצית עטורה", 2.9.2012, נלקח מהאתר http://www.gamnon.net/AG-NewHerbal/Herbs08-Het/Heb-Het-Chrysanthemum.htm#Chrysanthemum
 
2. Chrysanthemum coronarium, Vikipedia       2.09.2012 http://es.wikipedia.org/wiki/Chrysanthemum_coronarium
 
3. Bensky D, Clavey S & Stoger E, MateriaMedica, 3rd edition, 2004; 58-61
 
4. מאמר של ד"ר ניר עמיר, " חרצית עטורה צמח מאכל ישראלי ברפואה הסינית והעממית", 8.9.2012, אתר תמורות
 http://www.tmurot.org.il/article.aspx?id=978
 
5. Kim J, Choi JN, Ku KM, Kang D, Kim JS, Park JH, Lee CH. Biosci Biotechnol Biochem. 2011;75(4):674-80. Epub 2011 Apr 22. Source- Department of Bioscience and Biotechnology and Bio/Molecular Informatics Center, Konkuk University, Japan. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21512247
 
6. Tanaka S, Koizumi S, Masuko K, Makiuchi N, Aoyagi Y, Quivy E, Mitamura R, Kano T, Ohkuri T, Wakita D, Chamoto K, Kitamura H,Nishimura T. Source- Division of Immunoregulation, Institute for Genetic Medicine, Hokkaido University, Sapporo 060-0815, Japan. Int Immunopharmacol. 2011 Feb;11(2):226-32. Epub 2010 Dec 7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21144920
 
7. Song MC, Yang HJ, Jeong TS, Kim KT, Baek NI. Source- Graduate School of Biotechnology & Plant Metabolism Research Center, Kyung Hee University, Suwon, 446-701, Korea. Arch Pharm Res. 2008 May;31(5):573-8. Epub 2008 May 15. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18481011
 
8. Wei L, Luo C, Wang C, Li X, Shen Z. Source- College of Life Sciences, Nanjing Agricultural University, Nanjing 210095, China. Environ Toxicol Chem. 2007 Apr;26(4):749-54. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17447560
 
9. מאמר של שון גודמן, "נקודות האקופונקטורה של מסטר טואנג » 66 עצמות המטאטרסאליות", 9.09.2012, אתר "קצה המחט" http://www.connective.org/book/export/html/1024"
 
10. Dui Yao, The Art of Combining Chiese Herbs, Philippe Sionneau, Blue Poppy press 1997, Ju Hua & Sang Ye, p:109
 
11. פורמולות סיניות קלאסיות, אתר "sun flower" 9.09.2012, http://www.sunflowerherbs.co.il/product/sang-ju-yin
 
12. Ancient Tales and Folk-lore of Japan, by Richard Gordon Smith, 1918, The Chrysanthemum Hermit
http://www.sacred-texts.com/shi/atfj/atfj47.htm
 
13. החרצית הביישנית, מתוך ספר פרחי אגדה - עמוס בר
 
 
כותב המאמר: מומי לוי
 
למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז