לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

סיפור מקרה - מטופלת עם נכות על רקע מחלת מפרקים של גיל הנעורים

 
 
סיפור מקרה על מטופלת הסובלת מקיצורי גידים על רקע מחלת פרקים של גיל הנעורים. המקרה מתאר אתגר טיפולי לאחר שטיפולים קונבנציונליים כשלו ברובם. התיאור בנוי בצורה של מכתב סיכום רפואי אך כולל פירוט על המחלה, תהליך הטיפול ותוצאותיו, המלצות להמשך וכן, קישורים למאמרים המשלימים את הידע הנדרש לאנשי מקצוע.
 
 
מאת: תמורות
 
הערה: מדובר במטופלת של המרפאה המשלימה לילדים של תמורות במרכז הרפואי וולפסון. פרטים אישיים שונו כדי לשמור על סודיות רפואית. כל הפרטים הרפואיים נכונים.
 
 
תיאור כללי:
אל מרפאתנו הגיעה ילדה בת שמונה, עם משקפי ראיה בעלי מספר גבוה, בתלונה של כאב ומגבלת תנועה קשה במפרק יד שמאל ללא נפיחות או סימני אודם וכן היעדר תנועה וקיצורי גידים בפרק כף רגל שמאל ובאזור הקרסול המלווה בנפיחות ובצקת מקומית. את התופעה לוותה צליעה שהשפיעה על מנח עמוד השדרה ושאר מפרקי הגוף. הילדה ממעטת לחייך, מפגינה אינטליגנציה גבוהה והתעניינות בהליך הטיפולי.
 
תלונה עיקרית:
שלוש שנים לפני הגעתה למרפאה הופיעו סימני עייפות, חולשת שרירים וקשיי הליכה. בדיקות מעבדה והדמיה לא הראו דבר ולא סייעו באבחנה. לאחר בדיקות מקיפות אצל מיטב הרופאים ובמרכזים רפואיים שונים בארץ, נמצא גידול שומני שפיר באזור חוט השדרה שהעלה חשד שהוא פוגע בעצבוב המקומי. הגידול הוסר בהצלחה אך ללא הטבה בתסמינים הקודמים.
בשנה האחרונה הועלתה מחדש האפשרות לקיומה של דלקת פרקים למרות ממצאי המעבדה השליליים והוחלט לטפל על ידי נוגדי דלקת לא סטרואידלים. הטיפול התרופתי עצר את מהלך המחלה לחלוטין אך הסיבוכים נותרו.
הילדה עברה טיפולים אינטנסיביים בפיזיותרפיה ללא הטבה או שיפור משמעותי במצב. כמו כן, בעידוד ההורים, היא משתתפת בשיעורי מוזיקה, נגינה, שחיה וספורט טיפולי. עד להופעת המחלה היא הייתה במסלול אתלטיקה קלה ומחול למצטיינים.
 
הערה:   juvenile rheumatoid arthritis היא מחלת מפרקים שיכולה להיות חולפת או כרונית הנבדלת ממחלות פרקים במבוגרים כדוגמת אוסטאוארתריטיס או ראומטואיד ארתריטיס. זוהי מחלה דלקתית השכיחה בעיקר בגילאים 7-12 המתקיימת בשכיחות של 1:1000 ילדים.
טיפול תקין עשוי לעצור את המחלה ולאפשר לילד לקיים חיים רגילים. עם זאת, במצבים חמורים תתכן פגיעה משמעותית בתפקוד המפרקים.
 
סיבת הפניה:
הורי הילדה פנו למרפאה המשלימה של תמורות בוולפסון מאחר שהטיפול השיקומי לא נשא פירות.
 
תשאול - סקירת מערכות
המטופלת עברה תשאול סיני  יסודי ובדיקה פיזיקאלית על ידי אחד מבוגרי המסלול המשולב לרפואה סינית בתמורות. התמונה הקלינית שלה כללה, בנוסף לתלונות המפורטות לעיל, בעיית עצירות הנמשכת מגיל ארבע וכנראה גם קודם. מדובר ביציאות יבשות ומכאיבות פעם בשבוע ללא גזים או כאבים אחרים. תזונת הילדה נבדקה ונמצאה תקינה לחלוטין. קיימת נטייה לכאבי ראש הממוקדים מאחורי העיניים שחולפים במנוחה או עם אקמול. חשוב לציין כי הילדה היא בת יחידה להורים עם ציפיות יתר הדורשים ממנה הצטיינות בכל דקה מחייה.
  
אבחנה
התפיסה הסינית מניחה שמחלת פרקים יכולה לנבוע מסיבות רבות כמו תסמונת Bi (תסמונת של קור ולחות בפרקים), סטגנציה (חסימת צ'י), קור, חום, לחות ורוח. במצבים כרוניים תתכן פגיעה מתמשכת בצ'י ובדם שמחייבת חיזוק לאורך זמן. אלא שרוב התמונה האקוטית חלפה ונותרו הנזקים (כאילו רוח עברה בסערה והותירה הרס גדול). ידוע שאצל ילדים רבים הגוף מצליח לרפא עצמו ללא סיבוכים בעוד שבאחרים נשארות קונטרקטורות (קיצורי גידים), מגבלות תנועה וכאב.
הרפואה הסינית לא נוטה לקשר בין עצירות לסיבוכים של דלקת פרקים אולם, על פי שמונה העקרונות ניתן להבין כיצד המחלה "נתקעה". נראה שמדובר במצב של סטגנציה, כלומר, צ'י הגוף אינו זורם באופן תקין ונתקע בעיקר במפרקים. תקיעות זו מתבטאת גם בכאבי ראש ממוקדים, עצירות ושאיפה לפרפקציוניזם שעלולה להיות מלווה בתסכול גדול על רקע המאמץ לרצות את ההורים. תהליך כזה יכול להוביל בעתיד, בסבירות גבוהה, להתפתחות מגרנות, כאבים טרום וויסתיים ותסכול עמוק המלווה בהתפרצויות.
 
 
מהלך הטיפול
במצב חריף היינו מטפלים בסילוק הפתוגן התוקף אך כרגע, הטיפול העיקרי מתמקד בהנעת אנרגיית הגוף - הצ'י. פעולה זו בוצעה באמצעות כלים מתוך עולם הטווינא והשיאצו ובתמיכה של דיקור סיני שכלל נקודות כמו LI4 + Liv3. במקביל, הילדה קבלה הדרכה מסודרת לטיפול בעצירות וההורים קיבלו הדרכה הורית כדי להקל את העומס (הן מבחינת זמן והן מבחינת ציפיות) העצום על הילדה.
כדי לזרז את התהליך הילדה קיבלה לפרק זמן מוגבל פורמולת צמחים סיניים כמו בופלאורום Chai Hu ואכירנטיס Niu Xi (שאינם משלשלים אך עוזרים לתנועת הצ'י גם במפרקים וגם בשאר מערכות הגוף). תרגילי נשימה יום יומיים הותוו ובהתחשב באישיות הפרפקציוניסטית המשפחתית, כל הוראה שנמסרה התקבלה ובוצעה במלוא ההקפדה מידי יום.
תוך שבועיים מערכת העיכול התייצבה על יציאה של פעם ביום (בחריגות מסוימות שהסתדרו לאחר מכן). לאחר כחודש השתפרו טווחי התנועה בצורה משמעותית, הנפיחות והבצקת חלפו כליל והילדה חזרה לרקוד בחוג מחול והפעם, לפי רצונה ולהנאתה.
 
 
המלצות להמשך
א - בדיקת פיזיותרפיסט כדי לברר אם נותרו בעיות שיש לעבוד עליהן
ב - הדרכה לתחזוקה נשימתית וכלל מערכתית
ג - ביקורת אצלנו מדי חצי שנה למשך שנתיים
ד - מעקב אצל אורתופד ילדים
 
 
 
למידע נוסף
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
למידע אודות מסלול הכשרה לטיפול בילדים
 
 
 
חומר זה מוגש כשירות ע"י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז