לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הגישה לטיפול בשחפת ברפואה המשולבת

 
 
מחלת השחפת הפילה חללים רבים לאורך ההיסטוריה, אך נראה היה כי במאה האחרונה היא הולכת ונעלמת. למרבית הצער, בשנים האחרונות היא זוקפת ראש מחדש, הן בשל גלי ההגירה לישראל הנושאים עימם גם את מחלות העולם השלישי והן בשל התפתחות זנים עמידים לאנטיביוטיות שאפשרו מלחמה במחלה זו. אמנם הטיפול הסיני אינו מצליח להחליף את הטיפול הקונוונציונלי אך הרפואה הסינית מסוגלת לתמוך בטיפול התרופתי במישורים שונים.
 
 
  
מאת: אפרת משה וד´´ר ניר עמיר
 
מבוא
מחלת השחפת הפילה חללים רבים לאורך ההיסטוריה, אך נראה היה כי במאה האחרונה היא הולכת ונעלמת. למרבית הצער, בשנים האחרונות היא זוקפת ראש מחדש, הן בשל גלי ההגירה לישראל הנושאים עימם גם את מחלות העולם השלישי והן בשל התפתחות זנים עמידים לאנטיביוטיות שאפשרו מלחמה במחלה זו.
השחפת היתה מוכרת בעולם הסיני העתיק ועדות לכך היא מספר הכתבים הרב הדן בנושא, החל מתסמיני השחפת וסיבוכיה והמשך בשיטות טיפול מעולם הרבולוגיה והדיקור הסיני. האם טיפולים אילו הצליחו באופן משמעותי?
לאור המספר הדל והמצומצם של מחקרים עדכניים בנושא, נראה כי הרפואה הסינית אינה מיטיבה להתמודד עם השחפת, יחסית למחלות אחרות שנחקרו במימדים רחבים בהרבה. למרות הטיפול הקונוונציונאלי המוגבל, נראה שהטיפול הסיני אינו מצליח להחליף אותו או אפילו לשפר אותו משמעותית. עם זאת, הרפואה הסינית יכולה להועיל במספר מישורים:
א - אנו יודעים כי השחפת פוגעת יותר בשכבות סוציו-אקונומיות נמוכות ובאוכלוסיות עם בעיות במערכת החיסון. הרפואה הסינית יכולה לשפר את הבריאות של אוכלוסיות אילו גם אם לא מדובר בהכחדת חיידק השחפת באופן ישיר. העובדה שאנשים כה רבים נחשפו לשחפת ואך מעטים חלו בה מצביעה על כך שהטיפול צריך להתמקד לא רק בחיידק אלא בעמידות הגוף כלפיו.
ב - לאור התפתחות זנים עמידים לאנטיביוטיקה, יש לחשוב על שילוב של טיפול משלים, ובעיקר צמחי מרפא, היכול להשלים את הטיפול התרופתי, למזער תופעות לוואי, בעיקר נזקי כבד, ולשפר את תוצאות הטיפול.
ג - שיפור ההרגשה הכללית והקלה על הסבל של המטופל ללא קשר להכחדת החיידק.
 
 
שחפת בראיית הרפואה המערבית:
שחפת הינה מחלה קשה שעדיין שכיחה מאוד בארצות העולם השלישי. היא הופיעה מחדש בשנים האחרונות ברחבי העולם המפותח. המחלה נגרמת על ידי חיידק  mycobacterium tuberculosis  המכונה בצורתו המקוצרת TB.  זהו זיהום הנגרם מחיידק אשר יכול להתפשט באמצעות בלוטות הלימפה וזרם הדם אל עבר כל האיברים בגוף. במרבית המקרים ניתן למצוא את החיידק בריאות. רוב  האנשים שנחשפו לחיידק שחפת לא יפתחו תסמיני מחלה לעולם מכיוון שהחיידק יכול לחיות בצורה רדומה בגוף לפרקי זמן ארוכים מאוד. רק אחד מכל 20 אנשים שנדבקו במחלה יפתח את הסימנים שלה.

עם זאת, כאשר המערכת החיסונית נחלשת, כמו אצל חולי איידס, אנשים בתת תזונה או קשישים החיידק יתעורר ויהיה פעיל. בצורתו הפעילה, החיידק יכול לגרום לתמותת רקמות האיברים אותם הוא תקף. מחלת שחפת פעילה יכולה להיות קטלנית במידה והיא לא מטופלת נכון.

החיידק השחפת נישא באוויר, ולכן המחלה יכולה  להיות מדבקת ביותר. אולם, הסבירות להידבק במחלת השחפת כתוצאה ממפגש חברתי חד פעמי עם בן אדם הנגוע במחלה קטנה ביותר. על מנת להיכלל בקבוצת הסיכון לחלות במחלת שחפת, צריך להיות חשוף לחיידק על בסיס קבוע, לחיות או לעבוד במחיצתו של בן אדם אשר המחלה נמצאת אצלו בצורתה הפעילה. רק שלושה מתוך כל עשרה מגעים הדוקים ידבקו בסופו של דבר מהחיידק.   80% מהחולים הפעילים שסובלים בשחפת יכולים להדביק אנשים אחרים דרך כיח הנפלט ממערכת הנשימה.
 
המחלה פוגעתבדרך כלל בריאות, אך יכולה לפגוע באיברים אחרים כגון המוח, הכליות, העור או העצמות.כאשר חולה בשחפת ריאות משתעל או מתעטש, חיידקי השחפת מתפזרים באוויר ואנשים השוהיםבמחיצתו עלולים להידבק במחלה. כאמור, כדי להידבק צריך מגע ממושך עם חולה המפריש חיידקים וגם אז, רק כ- 10% מבני האדם שנדבקו בחיידק השחפת יפתחו מחלה פעילה בהמשך. החלק הנותר, % 90, יוגדרו כחולי שחפת סמויים. הם לא יציגו תסמיני מחלה כלשהם וגם לא יוכלו להדביק בני אדם אחרים במחלה. כמו כן, אדם שנדבק אך מטופל תרופתית, אינו יכול להעביר את המחלה הלאה.
רשימת המדינות בהן קיים סיכון להידבק בשחפת נמצאת במרפאות היוצאים לחו"ל בלשכות הבריאות.
 
 
סימני השחפת:
ב 75% מהחולים קיימת חולשה, ירידה במשקל, קור לילי או חום והזעה בלילה. בשחפת הריאות עלולים להופיע גם שיעול מעל לשלושה שבועות, כאבי ראש, כאבים בחזה ולעיתים ליחה דמית. ב 25% מהמקרים יש גם סיבוכים כמו דלקת בחלל החזה, דלקת קרום המוח, נפיחות בבלוטות למפה, כאבים בסחוסים ובעמוד השדרה ולפעמים חולשת גפיים תחתונות.
השחפת מתקדמת בשלושה שלבים:
שחפת ראשונית - בשלב ההדבקה החיידק מתיישב מתחת לפלאורה בחלקים התחתונים של הריאה, שם הוא מתרבה. בשלב זה מופיעים סימנים לא ספציפיים. אחרי שלושה שבועות מופיעה השחפת הראשונית. נוצרת גרנולומה בצורת נמק גבינתי שסביבה התארגנות של לימפוציטים. הנגעים עוברים פיברוזיס והסתיידות ולכן ניתן לראותם ברנטגן.
שחפת שניונית - בשלב זה מופיע שיעול דמי. המחלה נוטה להתמקד בפסגות הריאה שעשירות בעביר. הגנו לוגמות מתאחדות ויוצרות נגעים לבנים בשם tubercles .
שחפת פרוגרסיבית - אילו המצבים בהם השחפת מסתבכת ויוצרת חללים בתוך הריאה (קביטציות). יכולה להיווצר דלקת ריאות או סקרופולה שהיא דלקת שחפתית בבלוטות הלימפה בצוואר, המפרישות מוגלה דרך העור.
 
מניעת השחפת:
נגד מחלת השחפת אין חיסון יעיל. ניתן למנוע את המחלה באמצעות אבחון מוקדם שלההדבקה וטיפול באנטיביוטיקה מיוחדת נגד שחפת, אם אכן אירעה הדבקה. אבחון הדבקהנעשה באמצעות תבחין טוברקולין (תבחין מנטו(.
 
תבחין טוברקולין:
התבחין בודק אם הייתה קיימת חשיפה והדבקה לשחפת גם כאשר אין סימני חולי. מומלץ לבצע את התבחין ליוצאים לתקופה בת מעל שנה למדינות בהן שכיחות מחלת השחפת גבוהה. כמו כן, מומלץ לבצעו לנוסעים מגיל 6 חודשים ומעלה ואילו שבסיכון מיוחד להדבק בשחפת.
התבחין מבוצע במרכזים לאבחון וטיפול בשחפת (מלש”חים) של משרד הבריאות. הוא מבוצע על ידי הזרקת מרכיב לא פעילשל החיידק בעור הזרוע ובדיקת התגובה להזרקה זו. כאשר אדם חולה בשחפת, תגובת העור שלו משמעותית.
 
מתי מבצעים תבחין טוברקולין (1)
ביצוע התבחין תלוי בגיל הנבדק ובמוצאו:
מבוגרים בני 18 שנה ומעלה:  מומלץ לבצע את התבחין לפני הנסיעה ו- 3 חודשים אחרי החזרה. (עריכת התבחין לפני הנסיעה משמשת כמדד התחלתי לאבחון ההדבקה לאחר החזרה).
ילדים מגיל 6 חודשים עד 17 שנים:
* אם מוצאם בארצות שבהם סיכון גבוה לחלות בשחפת, מומלץ לבצע את התבחין לפני הנסיעה ו- 3 חודשים אחרי החזרה.
* אם מוצאם אינו בארצות אלו, יבוצע התבחין רק 3 חודשים לאחר החזרה. אם הילד ביצע תבחין טוברקולין בעבר, יש להביא את פנקס החיסונים שבו מתועד תבחין למרפאה.
התבחין מתבצע בשני שלבים ורצוי לבצע אותו חודש לפני הנסיעה. ניתן לבצעו במרפאה לאבחון וטיפול בשחפת (מלש"ח) הקרובה למקום מגוריכם.
* נוסע המגיע למרפאה זמן קצר מדי לפני הנסיעה, עדיף שיבצע תבחין טוברקולין בשלב אחד, מאשר לא יבצע כלל.

כיצד מוצאים חיידקי שחפת באדם בריא?
כאשר החיידק חודר לגוף הוא מעורר תגובה חיסונית כנגדו המתבטאת, בין השאר, ביצירת "חומה" המבודדת אותו מהתפשטות לרקמות שונות. החיידק מצוי בגוף בצורה בלתי פעילה ולכן האדם אינו חולה. תבחין הטוברקולין יהיה חיובי במצב זה. אדם שקיבל חיסון כנגד שחפת יראה מבחן טוברקולין חיובי, אף הוא, למרות שאינו חולה.

השלכות של תבחין מנטו חיובי
תבחין שלילי - אין צורך בנקיטת פעולה.
תבחין חיובי - יש לבצע צילום חזה.
תבחין חיובי בנוכחות צילום חזה חיובי יש להניח שהחיידק קיים בצורה בלתי פעילה. בתלות הגיל יש לטפל על מנת למנוע מחלה בעתיד.
אם צילום החזה תקין אך יש תסמינים המחשידים לשחפת- יש לבצע מבחנים נוספים.
אם צילום חזה אינו תקין - יש לוודא האם מדובר בשחפת או במחלה אחרת.


 
תבחין קליניספוט Clinispot TB test
המבחן החדש מכונה 
Clinispot TB test: במבחן זה נספרים לימפוציטים T בדם הנבדק. לימפוציטים אילו מפרישים את החומר אינטרפרון גאמא כאשר הם באים במגע עם אנטיגנים ספציפיים לחיידק השחפת מיקובקטריום טוברקולוזיס. נוכחות תאי T מרוגשים אילו, מעידה על הדבקה בחיידק, גם אם אין עדות קלינית למחלה פעילה. לביצוע המבדק נוטלים מעט דם ורידי, מפרידים את תאי הדם הלבנים מן הכדוריות האדומות, ומדגירים את התאים הלבנים עם אנטיגן חיידק השחפת ( ELISA ). אם מדובר בתאי T של אדם נשא, הם ישופעלו על ידי אנטיגן השחפת ויפרישו בתגובה אינטרפרון גאמא שיזוהה על ידי נוגדנים ספציפיים ויסומן בצבע.
מבחן Clinispot-TB נחשב לבעל רגישות וספציפיות גבוהה בהרבה בהשוואה למבחן הטוברקולין העורי ויעיל גם באנשים עם  מערכת חיסונית מוחלשת, בעוד שמבחן הטוברקולין פחות יעיל עליהם משום שמערכת החיסון שלהם לא תגיב מספיק חזק. רגישות המבדק החדש הייתה של 96%, כאשר באותם נבדקים רגישות מבחן העור הייתה רק 69%. כמו כן, המבחן מבוסס על בדיקת דם פשוטה ולכן עשוי לחולל מהפכה באבחון מוקדם וביעילות המלחמה בשחפת.
 
הטיפול בשחפת
מעריכים שלפני תקופת האנטיביוטיקה נגד שחפת, מתו  -50% מסך החולים. כיום, אחוז מקרי המוות בעולם המערבי משחפת שמגיבה לאנטיביוטיקה נמוך מאוד: 3 מקרים לכל מיליון חולים. אלא שקיימים זני שחפת עמידים בהם שיעור מקרי המוות הוא מעל 70%.
הבעיה העיקרית בטיפולים בשחפת היא העמידות של החיידק בפני הטיפול האנטיביוטי. לכן מקובל לטפל בזיהום בלפחות שני סוגי אנטיביוטיקה ולעתים גם ב 4-5 תרופות, למשך מספר חודשים. תכנית הטיפול תלויה באזור בעולם בו נדבק החולה, מצבו והנחיות גופי הבריאות המקומיים. בכל מקרה של גילוי שחפת פעילה יש לערוך סקר של האנשים שהיו במגע קרוב עם האדם המדבק ולהתחיל טיפול מונע. הטיפול המונע הוא בתרופה אחת בשם איזוניאזיד.
 
 
שחפת בראיית הרפואה הסינית
במחלת השחפת נראה פגיעה באיבר הריאות, רוח חמה שחודרת, חום בריאות עם או בלי יובש ועד למצב של פגיעה ביין הריאות, יכול להגיע עד פגיעה ביין הכליות. סימפטומים שחוזרים על עצמם: שיעול, המופטזיס, חום נמוך, אינסומניה (4).
 
Lung Yin Deficiency with Heat.
סימנים קלינים:
שיעול יבש עם או בלי כיח (לעיתים יכול להיות מלווה בדימום), כאב בחזה בעקבות השיעול, חום אחה"צ, סומק בלחיים, הזעות לילה, עור יבש, גרון יבש, שפתיים אדומות, חום בקצוות (5 הכפות), אינסומניה, רזון
לשון: אדומה
דופק: חוטי ומהיר
עיקרון טיפולי: לחלוח יין וראות, סילוק חום, סילוק הפתוגן
 
דיקור:
Lu5 , UB13, 43 , St36
 
פורמולה:
Yue Hua Wan- (Moonlight Pill) Modified.
 
שם הצמח
שם לטיני
מינון
Sha shen
Glehniae Littoralis Radix
30 gr
Mai dong
Opiopogonis Japonici Tuber
30 gr
Tian dong
Asparagi Cochichinensis Tuber
30 gr
Sheng di
Rehmanniae Glutinosae Radix
30 gr
Bai bu
Stemonac Radix 
30 gr
Shan yao
Dioscorea Oppositae Rhizoma
30 gr
E jiao
Gelatinum Asini
30 gr
Chuang bi mu
Bulbus fritillariac cirrhosae
30 gr
Fu ling
Poriae Cocos Sclerotium
15 gr
San qi
Pseudoginseng Radix
15 gr
Sang ye
Mori Albae Folium
60 gr
Ju hua
Chrysanthemi Morifolli Flos
60 gr
 
 
Lung and Kidney Yin Deficiency.
סימניםקלינים:
שיעול עם כיח יכול להיות כיח צהוב או עם המופטזיס (שיעול דמי), הזעות ליליות, סומק על הלחיים, כאבי גב תחתון יכול להגיע למצב של התעוררויות ליליות, סחרחורות, טיניטוס, אינסומניה, חום ב"חמשת הכפות", אמנוראה, רזון, כאבים בחזה או בהיפוכונדריום
לשון: אדומה או בצבע ארגמן, מקולפת או "סדוקה"
דופק: חוטי מהיר וחלש
עיקרון טיפולי: לחלוח ראות וכליות, הזנת יין סילוק אש, וסילוק הפתוגן
 
דיקור: 
Lu5 , UB12, 23, 43 , St36 , Kid2 6
 
פורמולה:
Bai He Gu Jin Tang- (Lily Combination) Modified.
 
שם הצמח
שם לטיני
מינון
Bai he
Bulbus Lilii
30 gr
Mai dong
Opiopogonis Japonici Tuber
30 gr
Xuan shen
Scrophulariae Ningpoensis Radix
30 gr
Bai bu
Stemonac Radix 
30 gr
Shi da gong lao ye
Folium Manoniae Bealei
18 gr
Sheng di
Rehmanniae Glutinosae Radix
18 gr
Gui ban
Plastrum Testudinis
15 gr
Shu di
Rehmanniae Glutinosae Conquitae Radix
15 gr
Bai shao
Paeoniae Lactiflorae Radix
15 gr
Chuan bei mu
Fritillariae Cirrhosae Bulbus
12 gr
Dang gui
Angelicae Sinensis Radix
10 gr
Jie geng
Platycodi Grandiflori Radix
10 gr
E jiao
Gelatinum Asini
10 gr
Dong chong xia cao
Cordyceps Sinensis
10 gr
Gan cao
Glycyrrhizae Uralencis Radix
6 gr
 
 
Lung Qi and Yin Deficiency.
סימנים קלינים:
שיעול חלש ויבש יכול להיות עם כיח או המופטזיס (שיעול דמי), סוג של רוח קור, הזעות ספונטאניות, הזעות ליליות, איבוד נוזלים- התייבשות, נשימה שטחית, קול חלש, פה וגרון יבשים, כאב בחזה, חזות חיוורת, חוסר תאבון, סומק בלחיים, חום נמוך שמופיע אחה"צ ערב,
לשון: חיוורת או אדומה עם סמנ"ש, חיוורת יבשה יכולה להיות מקולפת
דופק: חוטי חלש יכול להיות מהיר
עיקרון טיפולי: חיזוק צ'י ויין, חיזוק ראות וטחול וסילוק הפתוגן
 
דיקור:
Lu5, 9 ,  UB13, 23, 43 , Ren6, 12 , St36
 
פורמולה:
Bao Zhen Tang- (Preserve The True Decoction) Modified.
 
שם הצמח
שם לטיני
מינון
Huang qi
Astragalus Membranaceus Radix
30 gr
Bai he
Bulbus Lilii
30 gr
Ren shen
Ginseng Radix
18 gr
Fu ling
Poriae Cocos Sclerotium
18 gr
Mai dong
Opiopogonis Japonici Tuber
15 gr
Tian dong
Asparagi Cochichinensis Tuber
15 gr
Sheng di
Rehmanniae Glutinosae Radix
15 gr
Shu di
Rehmanniae Glutinosae Conquitae Radix
15 gr
Dong chong xia cao
Cordyceps Sinensis
15 gr
Di gu pi
Lycii Chinensis Radicis Cortex
12 gr
Bai zhu
Atractylodis Macrocephalae Rhizoma
10 gr
Chen pi
Citri Reticulatae Pericarpium
10 gr
Dang gui
Angelicae Sinensis Radix
10 gr
Bai shao
Paeoniae Lactiflorae Radix
10 gr
Bai bu
Stemonac Radix 
10 gr
Wu wei zi
Schisandrae Chinensis Fructus
6 gr
Zi he che
Placenta Hominis
6 gr
Zhi gan cao
Glycyrrhizae Uralencis Preparata Radix
6 gr
                                                                                                 
 
Yin and Yang Both Deficient.
סימנים קלינים:
שיעול עם צפצופי נשימה שמחמיר במאמץ יכול להיות מלווה בכיח לעיתים כהה וקצפי, גוף קר, שפתיים כהות, חום נמוך, הזעות ליליות, פנים אדומות, חוסר תאבון, איבוד נוזלים- התייבשות, אמנוריאה, אימפוטנציה, אריטבליות
לשון: אדומה יבשה יכולה להיות מקולפת או חיוורת או סגלגלה
דופק: דק חוטי ומהיר או חסר וגדול
עיקרון טיפולי: ללחלח יין ולחזק את היאנג, חיזוק יאנג צ'י וחיזוק השורש, וסילוק הפתוגן
 
דיקור:
UB13 ,15, 17 ,19, 43 , Ren6
 
פורמולה:
Bu Tian Da Zao Wan- Tonify Heaven Great Creation Pill.
 
שם הצמח
שם לטיני
מינון
Shu di
Rehmanniae Glutinosae Conquitae Radix
100 gr
Huang qi
Astragalus Membranaceus Radix
50 gr
Bai zhu
Atractylodis Macrocephalae Rhizoma
40 gr
Suan zao ren
Ziziphus spinosa Semen
40 gr
Bai shao
Paeoniae Lactiflorae Radix
40 gr
Shan yao
Dioscorea Oppositae Rhizoma
40 gr
Fu ling
Poriae Cocos Sclerotium
40 gr
Gui ban
Plastrum Testudinis
40 gr
Lu jiao jiao
Cervi Colla Cornu
30 gr
Dang gui
Angelicae Sinensis Radix
30 gr
Ren shen
Ginseng Radix
30 gr
Gou qi zi
Lycii Chinensis Fructus
30 gr
Yuan zhi
Polygalae Tenuifoliae Radix
20 gr
Zi he che
Placenta Hominis
6 gr
 
ישנן פורמולות נוספות לסימנים ספציפיים, כמו: המופטזיס, הזעות ליליות, שיעול, כאבים בחזה ועוד.
 
הטיפול בסקרופולה
סקרופולה, על פי הרפואה הסינית, מתייחסת לנפיחות בקשריות הצוואר על רקע מחלה כרונית זיהומית. שמה הסיני: Luo Li מתייחס לנפיחות המאורגנת "כפנינים השזורות על מיתר". תופעה זו פוגעת גם באנשים צעירים. ברפואה המערבית הסקרפולה נחשבת לזיהום של שחפת באזור קשריות הלימפה הצו ואריות.
מנקודת ריאות סינית, סקרופולה היא תופעה שאינה בהכרח רק שחפת. היא קשורה לעתים לסטגנציית צ'י הכבד על רקע רגשי תוך פגיעה בטחול, מה שיוביל לחום ליחה פנימי החוסם את המרידיאנים ומרידיאני החיבור ולכן גורם לסקרופולה. לתופעה מיוחסים שני סינדרומים עיקריים: סטגנציה של צ'י הכבד וחסר יין בכליות.
 
הטיפול בסקרופולה על רקע סטגנציה של צ'י הכבד
מתאים למצבים התחלתיים ושלבי ביניים של סקרופולה. בשלב ההתחלתי הנפיחות בגודל שעועית. בשלב זה אין עדיין שינויים עוריים במרקם ובצבע. בשלב הביניים חלות הידבקויות בין הקשריות לעור ונוצרת תחושה של גרגור תת עורי המתואר ברפואה הסינית כשרשרת מקובעת ורכה של קשריות. כל אילו, בנוסף לסימנים הרגילים של סטגנציית צ'י הכבד.
טיפול הרבולוגי: שילוב של Xiao Yao San = Rambling Powder   עם Er Chen Tang = Two Marvelous Powder .
טיפול בדיקור: Liv-13, TW-10 , GB-41 . לתחושת נפיחות בחזה ובהיפוגסטריום להוסיף GB-34 , Pc-6
 
הטיפול בסקרופולה על רקע חסר יין בכליות
מתאים לשלבים מאוחרים של המחלה. לעתים מלווה בכיב מקומי, הפרשות מוגלתיות ונמק גבינתי. הכיבים מתקשים להחלים. כל אילו, בנוסף לסימנים הרגילים של חסר יין בכליות.
טיפול הרבולוגי: Zhi Bai Di Huang Wan = Anemarrhena, Phellodendrom and Rehmanniae Pill
טיפול בדיקור: TW-10 , Ht-3 , UB-23 , UB-20 , Bai Lao . להזעות לילה להוסיף Ht-6 , UB-43 . לשיעול להוסיף Lu-7 , UB-13 
 
 
 
 
 
מקורות:
 
1. Tuberculosis & Chinese herbal medicine, Pubmed
 
2. Tuberculosis, Vikipedia
 
3. אתר של משרד הבריאות, מדינת ישראל 2012
 
4.  אתר Infomed פורטל הרפואה של ישראל.
 
5. אתר של מרכז רפואי צאנז בית חולים לניאדו.
 
6. Clinical handbook of internal medicine.  Volume 1.Will Maclean   Jane Lyttleton.  University of Western Sydney, 1998 ,PAGE 306-320.
 
 
 
למידע נוסף
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
למידע אודות רפואה סינית לילדים בתמורות
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
   
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז