לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

השיאצו ככלי טיפולי ותרומתו לקהילה

 
 
שיאצו - עצירה ותנועה שיאצו הוא כלי חשוב לטיפול במגע, היכול לענות על ליקויים בריאותיים פיזיים ונפשיים כאחד. מאמר זה סוקר את השיטה, את הגישות הטיפוליות השונות ואת תרומת השיאצו למטופל במסגרת פרטנית ולקהילה.
 
 
מאת: צוות הקליניקה המשולבת של תמורות
 

שיאצו טיפולי פרטני


תנועה, מגע ונשימה מהווים כלי טיפולי. הם מאפשרים למטופל לחוות את עצמו דרך גופו ולפתח מודעות עצמית והרגלים נכונים. באנשים שאינם מורגלים בקשר עשוי הטיפול במגע להוות חוויה מתקנת וערוץ תקשורת חדש. במיוחד הדברים אמורים לגבי ילדים אשר תבניות הגוף והנפש שלהם עדיין לא התעצבו.

ההנחה היא שגם ליקויים מוטוריים וגם ליקויים נפשיים נובעים כתוצאה מליקוי באיזון האנרגטי ברבדים עמוקים יותר. לעתים בעיות נפשיות נוצרות או מחמירות בגלל בעיות דימוי גופניות, כך שגם תיקון הליקוי המוטורי, שהוא ברובד טיפולי חיצוני יותר, יכול לסייע לשיקום ההיבטים הנפשיים והחברתיים של המטופל.

עקרונות הטיפול בשיאצו יהיו מושתתים על:

* הכרת השלם שבגוף - התייחסות אל כל הגוף כיחידה אחת ולא רק אל החלק הבעייתי.
* חדירה הדרגתית - כניסה בלחיצה תהיה הדרגתית, מן החיצוני לפנימי ומאזורים חיצוניים כמו גב לפנימיים ואינטימיים יותר כמו הבטן.
* רכישת מיומנות בהרפיה ונשימה - השיאצו הוא תהליך לימודי, אשר בכלים מודעים ולא מודעים מקנה יכולת הרפיה וויסות נשימה.
* הגברת מוטיבציה ע´י הצלחה - במהלך סדרת הטיפולים, ינסה המטפל להצביע על הנקודות בהן התקדם המטופל, הן מבחינת יכולת ההרפיה, הן מבחינת יכולת ספיגת הלחיצה ללא רתע והן מבחינת טווחי התנועה של המרידיאנים השונים. לצורך זה יש להמליץ על מספר תרגילים פשוטים אשר המטופל יכול לתרגל בביתו במשך 3-5 דקות ביום (ולא יותר) המסוגלים להצביע על הישגים בטווח של 2-3 טיפולים.

יש להדגיש בפני המטופל או הוריו כי השיאצו, בדומה ללמידת טקסט בע´פ, מקנה לגוף זיכרון טיפולי: לאחר פגישה או שניים מבין המטופל מה שהמטפל מצפה ממנו אך אינו יכול לבצע זאת בעצמו (בדומה לשמיעת טקסט ולימודו בע´פ: התוכן מוכר אך קשה לצטט אותו). לאחר מספר תרגולים הופך המידע הנלמד (הרפיה, נשימה) למשהו מובן אשר ניתן לנצלו בכל עת שנרצה. בדומה לזכירת טקסט, גם בשיאצו אנו נזקקים מדי פעם לרענון הזיכרון. על כן, גם לאחר הצלחה בתום סידרת טיפולים יש לבצע טיפול רענון מדי פעם. הכל לפי יכולת הזכירה הבסיסית של גוף המטופל ומידת התרגול (שינון) שלו בבית.


שיאצו טיפולי קבוצתי


זהו תחום חדש יחסית המביא את השיאצו לקהילה. תחום זה מופעל בעיקר באוכלוסיות בסיכון:

א - ילדים בסיכון (על רקע הזנחה, התעללות או חסכים).
ב - נשים מוכות.
ג - גמילה מסמים.
ד - בתי אבות.
ה - אסירים.
ו - בקהילה הרגילה (בתי ספר, צבא, קבוצות חברתיות).

תמורות מנהלת מספר פרויקטים קהילתיים חברתיים במקומות שונים בארץ. אחד הפרויקטים הוא פרויקט טיפול בילדים בסיכון. בפרויקט זה מטופלים ילדים אשר על פי הגדרה סוציו-אקונומית הם מוגדרים כילדים בסיכון. אלו הם ילדים,אשר מסגרת החיים המשפחתית והסביבתית אינה מעניקה להם תמיכה ותנאי גידול יציבים. טיפולים אלו נעשים במועדוניות ובמעונות לנשים מוכות. לכל ילד מוצמד מטפל אישי, אשר מטפל בו במטרה להשיג שני יעדים:

* חוויה מתקנת: ילד שחווה עד היום את המגע כדבר שלילי, או כחסך, יכול לקבל טיפול בשיאצו אשר משאיר לו זיכרון שמגע יכול להיות גם נעים.
* הקניית כלים לא מילוליים בין ההורה לילד: במסגרת הפרויקט, מזומן ההורה ולומד לטפל בילדו. הקניית כלים להרגעת הילד מאפשרת להורה לנתב רגשות ותסכולים, אשר לעתים הופנו כנגד הילד, לשפה של מגע אוהב ומרגיש. העובדה שגם ההורה מקבל טיפול (לעתים גם במסגרת קבוצתית) מאפשרת לו לתת יותר, כי כדי לתת צריך לדעת גם לקבל.

בצורה דומה מופעלים פרויקטים שונים בארץ. כך למשל פרויקט גמילה מסמים או טיפול באסירים, המאפשר לנגמלים לתת ולקבל שיאצו כדרך של ניתוב רגשות וקשיים לשפה לא מילולית. הטיפול בבתי אבות מאפשר לקשישים לחוות מגע תוך סיפוק צורך בסיסי ואנושי. הטיפול אינו רפואי פרטני אלא כלי עזר, המאפשר למטפל אחד להעניק שעה של קורת רוח (עם תוצאות נמשכות) לאוכלוסייה רבה של אנשים.

דבר ייחודי וחדש המרמז על המוח הישראלי הפרוע הוא השיאצו האמנותי. שיאצו, כידוע, הוא שיטת טיפול במגע, אשר נועדה לאזן ולענג את המטופל. בשיאצו אמנותי הדגש הוא על עינוג הצופה ולא על המטופל. קבוצה של 18 מטפלים בכירים מתמורות יוצרת כוריאוגרפיה לצלילי מוזיקה וקצב המבוססת על תנועות מעולם השיאצו.
מוטיבים שונים של טכניקות טיפול מגוונות באים לידי ביטוי בשיאצו האמנותי. וכמו בשיאצו, לעתים לא ברור מהו המטפל ומהו המטופל. אך שלא כמו בשיאצו - ניתנות כאן דרור לטכניקות מתקדמות מן המזרח הרחוק אשר לא כולן נלמדות בקורסים. דבר זה הופך את השיאצו לשפה לא רק של מגע אלא גם חוויה ויזואלית וכלי ריקוד המאפשר לצופים לשכלל את מיומנותם.

לסיכום:

שיאצו הוא כלי טיפולי חשוב היכול לענות על ליקויים בריאותיים פיזיים ונפשיים כאחד. הטיפול בשיאצו תורם לקהילה, לחוויה המשותפת המשפחתית והחברתית ועשוי לסייע בתחומים קהילתיים רבים. עם זאת, יש לזכור שהשיאצו אינה שיטת טיפול תמימה, וקיימות בה הרבה התוויות נגד טיפוליות. מטפל לא מיומן עלול לצור מפח נפש או צפיות יתר במקרה הטוב ולהזיק למטופל במקרה הפחות טוב. התפתחות השיאצו בישראל מצביעה על מגמות חיוביות הן בתחום הכשרת המטפל והן בתחום המיסוד של שיטה זו במסגרות השונות.


למידע אודות מסלול לימודי שיאצו בתמורות.
למידע אודות המסלול המשולב: לימודי רפואה סינית


חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
   
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז